Musik av Robbin ”Raaban” Söderlund frontar European Athletics U20 Championships Borås 2019

Med en rad hits tillsammans med norske Martin Tungevaag, har Borås discjockeyn Robbin Söderlund etablerat sig på den internationella musikscenen. På temat ”Colourful moments together” har Robbin nu skapat musiken inför stadens genom tiderna största mästerskap.

- Musik är en viktig inramning under idrottsevenemang där funktionen ”event presentation” fått en allt mer framträdande roll. Rätt musik som används även i marknadsföringen skapar en stark igenkänning. Vi ville ha en musikslinga som känns både modern och lite ”pampig” och som kan användas på många sätt, som helhet eller i delar. Jag som har haft och lyssnat på låten ett tag har verkligen ”fått den på hjärnan” och kan inte låta bli att nynna på den, säger Anders Kihl, marknadsföringsansvarig för European Athletics U20 Championships Borås.

- Vi tycker att Robbin har lyckats extremt bra med att fånga den känsla som vi vill förmedla. Den fungerar oerhört väl i sammanhanget och stämmer bra överens med den grafiska profilen och temat för hela evenemanget ”Colourful moments together”. Ett av ledorden för mästerskapen är ”athletainment”, en ordkonstruktion som kanske närmast kan översättas med idrottslig underhållning. Det ledordet kommer förstärkas på ett bra sätt med musiken som kommer att användas flitigt under presentationer och liknande på Ryavallen den 18-21 juli när European Athletics U20 Championships går av stapeln, säger Rolf Weinemo, grafisk formgivare, European Athletics U20 Championships Borås.

Lyssna på ”Colourful moments together” via bifogad video eller på YouTube-kanalen för European Athletics U20 Championships Borås 2019.

Under namnet ”Tungevaag & Raaban” har DJ-duon skapat låtar med över 450 miljoner streams på Spotify som grupp över en miljard gånger som producenter. De har nått dubbel platina i Sverige och platina i Norge och Finland samt hunnit med att bli nominerade till en Grammis för Årets Electro/Dans.

European Athletics U20 Championships Borås 2019 avgörs 18-21 juli på Ryavallen. Mästerskapet beräknas locka 1.500 friidrottare från 51 nationer. Mer information på boras2019.com

Anders Kihl, Borås TME, 0734-32 75 00
Rolf Weinemo, Borås TME 0734-32 75 09