Boulebar investerar i ny anläggning vid Globen och satsar på expansion i Norden.

Scandinavian Boule AB driver boulehallar med tillhörande bar och restaurang i Stockholm sedan 2003. Konceptet boule-bar-mat har visat sig vara framgångsrikt och en ständigt ökande efterfrågan på väloljade evenemang för grupper har gett företaget råg i ryggen. Senaste tillskottet i raden blev nyligen klart: Boulebar tar över och utvecklar en boulebane-anläggningen i slakthusområdet med öppning 1 november. I nya anläggningen förbereds 16 banor, en lååång bar, restaurang och lounge.

Boulebarerna på Surbrunnsgatan, Rålambshovsparken och anrika anläggningen Prins Bertils Boulehall på Djurgården slukar 90.000 gäster årligen men det räcker inte längre. Den nya anläggningen strax intill Globen, med plats för 350 gäster, utgör därför ett efterlängtat tillskott.

Samtidigt med denna storsatsning i Stockholmsområdet pågår sökande efter lämpliga lokaler och entreprenörer i andra delar av landet och även i grannländerna.

Henrik Kruse, VD sedan starten 2003: ”Äntligen är vi redo och har hittat en perfekt anläggning för vår expansion. Vi satsar nu hårt på evenemangsdelen och på erbjudandet boule-bar-mat som mottas mycket väl av både små och stora grupper. Det är ett perfekt sätt att mötas och där teambuildingen ingår utan att den märks. I samband med detta passar vi även på att byta namn på moderbolaget som i fortsättningen heter Boulebar Sverige AB”.

Ett gruppevenemang med boule-bar-mat på menyn går i princip till så här: En instruktör introducerar gästerna i boulespelets grunder och initierar spel med deltagarna. Under spelets gång och beroende på hur det går så finns möjlighet att ”hänga i baren” som ligger i direkt anslutning till banorna. Efter ca 90 minuters spelande koras en vinnare och en middag serveras i anläggningens restaurang.

Den klassiska franska sporten ”boule pétanque” uppfattas ofta som en sport förbehållet äldre herrar med basker i södra Frankrike. En annan bild är sommarstugeboulen med färgglada plastklot som inhandlats på bensinmackar. Boulebar har dock gått längre och drivit en egen fåra inom boulesporten. Under årens lopp har man infört en rad nya spel- och tävlingsformer, ett handikappsystem som gör att alla kan spela mot alla oavsett nivå och man har även infört nya traditioner som till exempel liveband och DJ’s vissa kvällar... I flera år drev företaget Europas största öppna bouletävling och festival – Mayo Boule Festival – i  Stockholm.

Snabbfakta om Boulebar Globen
Adress: Slakthusgatan 20