Moules frites, fotograf Petter Bäcklund

Stockholms nya franska restaurang

I Rålambshovsparken på Kungsholmen har Boulebar öppnat en grönskande fransk bistro som nu håller öppet året runt. Den nya arkitektsritade paviljongen är skapad för ett naturligt möte mellan staden och parken. På menyn återfinns klassiska franska rätter som serveras med tillhörande drycker.

Ända sedan sommarrestaurangen i Rålambshovsparken brann ner till grunden nyårsdagen 2017 har Boulebar kämpat med återuppbyggnaden. Den nya byggnaden som stod klar i år är, till skillnad från tidigare, nu byggd för att hålla öppet året runt.

Nya Boulebar Rålambshov ligger i en grön paviljongsliknande byggnad med stora glaspartier, träspaljéer samt förhöjt tak som ska skapa ett naturligt rum i parken. I köket tillagas klassiska franska rätter som ostron, moules marinières, canard och långkokta grytor. Drycken är givetvis fransk med allt från champagne, cider och pastis till franska cocktails, ölsorter och viner.

– Det här är vår första restaurang som står på helt egna ben då boulekloten ligger på hyllan för vintern, säger Caroline Peltonen som är restaurangchef på Boulebar Rålambshov. Målet med vår bistro är att skapa en tillflyktsort mitt i staden med ambitiöst och autentiskt franskt kök samt grymt bra service. Hos oss förflyttas gästerna till en avkopplande grön parkmiljö, oavsett tid på året och Stockholmsvädret utanför.

Boulebar Rålambshov håller öppet från tisdag till söndag från lunch till kväll. Under helgerna serveras även en franskinspirerad brunch vid bordet innan kvällsmenyn tar vid. Paviljongen är ritad av Johan Olsson på arkitektbyrån Bornstein Lyckefors. Inredningen är skapad av Sara Sandström och Malin Legranäs från Boulebar och Frida Lundberg på Farmore.

För mer information kontakta:
Sara Berndtsson, Area Marketing Manager Boulebar Stockholm
Mobil: 073- 539 89 85