Detta ska du tänka på efter Brexit – om du ska köpa bostad i Storbritannien

Detta ska du tänka på efter Brexit – om du ska köpa bostad i Storbritannien

Engelsmän är kända för sin afternoon tea och oemotståndliga fish and chips, vilket är därför det är många runt om i världen som suktar efter att investera i en alldeles egen bostad i Storbritannien. Men efter att landet trädde ur den Europeiska unionen 2020, har det numera blivit betydligt svårare att köpa en bostad där. Här berättar Bovision om de olika visum du kan söka och vad du behöver tänka på.

Att fullfölja sin dröm om att flytta till Storbritannien ska inte kastas bort på grund av Brexit. Trots att förutsättningarna att flytta till landet har ändrats för EU-medborgare, finns det fortfarande möjlighet att arbeta, studera och bo i Storbritannien. Men för att kunna göra det måste du läsa på om de olika visum du kan ansöka om, och vad du behöver tänka på. Det är också viktigt att komma ihåg att reglerna och kraven för att flytta till Storbritannien kan uppdateras och du bör därför kolla upp de senaste uppdateringarna.

Här har vi sammanfattat det viktigaste du behöver tänka på och vilka visum du kan ansöka om:

Lite kort om Storbritannien

Innan vi djupdyker in i detaljerna, vill vi först ta en närmare titt på grundläggande fakta om landet. Storbritannien är ett land som består av fyra delar: England, Skottland, Wales och Nordirland. Totalt sett bor cirka 56 miljoner människor i Storbritannien och landet har en av världens största ekonomier.

De största industrierna i Storbritannien inkluderar exempelvis finans, detaljhandel, mat och dryck, underhållning, fastighetsutveckling, jordbruk och turism. Huvudstaden i Storbritannien är London och andra stora städer inkluderar Manchester, Sheffield, Birmingham och Liverpool.

Förutsättningar för att flytta till Storbritannien efter Brexit

Storbritanniens utträde ur den Europeiska unionen 2020 innebär att en mängd olika förutsättningar ändrats för EU-medborgare. Nu måste alla EU-medborgare ansöka om ett visum för att bo, arbeta eller studera i landet. Det finns olika alternativ att välja mellan beroende på dina behov och omständigheter, vilket vi kommer att gå in på i detalj här.

Skilled Worker-visum

Ett vanligt visumalternativ för att arbeta i Storbritannien är det så kallade Skilled Worker-visumet. För att ansöka om detta visum måste du ha ett jobberbjudande från en godkänd arbetsgivare som kan sponsra ditt visum. Du måste också kunna uppvisa ett godkänt RQF3-betyg och ha tillräckliga engelskkunskaper.

Global Talent Scheme

Om du är forskare och vill bosätta dig i Storbritannien utan ett specifikt jobberbjudande kan Global Talent Scheme vara ett alternativ för dig. Detta visum är avsett för forskare och ger dig möjlighet att bo och arbeta i landet utan att först ha ett jobberbjudande.

Student and Graduate-visum

För studenter som har blivit erbjudna en plats vid en engelsk skola och har tillräckliga engelskkunskaper finns det möjlighet att ansöka om ett Student and Graduate-visum. Detta visum ger dig möjlighet att studera i Storbritannien.

Det är dock viktigt att notera att om du bara planerar att besöka Storbritannien under en kortare tid (upp till sex månader) behöver du inte ansöka om visum. Du måste dock vara medveten om att under denna period får du bara delta i turistaktiviteter och inte arbeta eller studera utan att först ansöka om lämpligt visum.

Att ansöka om visum

Om du ska ansöka om ett visum måste du fylla i dina uppgifter online och betala den aktuella avgiften. Som EU-medborgare kommer du ombes att skicka in din biometriska information, vilket vanligtvis innebär att du skickar in ett foto av ditt ansikte genom en app på din smartphone.

Det är också viktigt att vara medveten om att visumansökningsprocessen kan vara komplex och tidskrävande. Det rekommenderas att du noggrant läser igenom ansökningskraven och följer instruktionerna för att undvika förseningar eller avslag på din ansökan.

Avregistrering från den svenska folkbokföringen

Om du planerar att flytta från Sverige permanent eller om du redan har spenderat mer än ett år i England, behöver du avregistrera dig från den svenska folkbokföringen. Detta kan göras genom att kontakta Skatteverket och meddela dem om din nya adress.

Att skaffa ett engelskt bankkonto

När du flyttar till Storbritannien är det viktigt att få ordning på din ekonomi och skaffa ett engelskt bankkonto. Ett engelskt bankkonto underlättar hanteringen av löneutbetalningar, räkningar och andra ekonomiska transaktioner.

När du ska välja ett engelskt bankkonto finns det flera alternativ att välja mellan som exempelvis Monzo, Nationwide, Chase och Barclays. För att öppna ett bankkonto behöver du vanligtvis en giltig identitetshandling och bevis på din nya adress i Storbritannien.