Mötesplatser stärker Sverige

Det nya året är redan på sin andra månad. För oss som har både jobb och en vardag med flera olika beståndsdelar går tiden fort. Också för Bräcke diakoni startar året med många bollar i luften, varav några kanske lite oväntade. Men gemensamt handlar dessa om att skapa platser för möten mellan människor. Låt mig ge några exempel.

De här veckorna gör vi de sista samlingarna på vår stora satsning på medarbetarskap. Totalt har snart 750 av våra drygt 1000 medarbetare tillbringat knappt två dygn på vår egen Kurorten Mösseberg i Falköping. Där har vi i tvärprofessionella grupper diskuterat vad som skiljer medarbetarskap från att bara ”gå till jobbet”. Hur viktigt vårt personliga bemötande är för hur vi uppfattas. Och hur vi som organisation ska kunna bli ännu bättre på att sätta det direkta mötet med dem vi jobbar för i fokus för hela organisationens arbete. Kurorten är då en perfekt mötesplats att träffas på och samtala i ovanliga grupperingar.

I januari kom Bräcke diakoni också med nyheten om att vi tar över driften av ett annat hotell i Falköping. Det kommer ge oss möjlighet att arrangera större möten, och i andra konstellationer än vad vi har möjlighet till idag. Kurorten Mössebergs engagerade medarbetare och kunniga ledning har visat sin förmåga att skapa sådana miljöer, och vi får nu i samarbete med Falköpings kommun möjlighet att komplettera Kurorten och skapa fler mötesplatser också i större skala.

I början av mars kommer vi sedan att öppna ett nytt café och lunchrestaurang i Hyresgästföreningens nya lokaler på Första Långgatan mitt i centrala Göteborg. Där kommer vi dessutom vara med och driva ”Arena Första Lång”, som blir en scen och mötesplats med ett brett program kring medborgarengagemang och samhällsfrågor. Avsikten är att hitta former där vi kan belysa frågor, diskutera, fördjupa perspektiv och hitta angelägna snittytor och brytningar som stärker den medmänskliga dimensionen i Göteborg.

Jag tror att olika typer av levande mötesplatser kommer ha en vital betydelse för hur vi hanterar de utmaningar som vi står inför i vårt samhälle framöver. När vi inom Bräcke diakonis vardagsarbete lyckas förena våra medarbetares kompletterande yrkeskunskaper och deras personliga engagemang får vi väldigt bra verksamheter. Om vi kan skapa fördjupad insikt, tillit och dialog på fler platser också utanför organisationen kommer det att stärka Sverige. Det bidrar till ett medmänskligare samhälle. Det är det som står överst på vår agenda.

/Martin Ärnlöv, direktor/vd