​Varför gör vi det vi gör? Komplexa frågor behöver komplexa svar

Förra veckan publicerade DN intervjuserien Efter flykten med ekonomiprofessorer i USA och UK om vinsten med invandringen. Ekonomerna är eniga om att samhället gör ekonomiska vinster bl.a. genom att nyanlända kan göra arbetsuppgifter som är lägre betalda och att inhemska arbetare kan ägna sig åt mer kvalificerade uppgifter. På det sättet påverkas samhällsekonomin positivt och effekten är starkare om de nyanlända har låg utbildning. Viktiga förutsättningar är att de kommer snabbt in i språket och att det finns tillgång till enklare jobb. Artiklarna startar en debatt om det nu är så att invandringen ökar klyftorna, om den svenska modellen förhindrar en effektiv integration och om USA överhuvudtaget går att jämföra med Europa.

Jag läser de första två artiklarna och jag tänker att det saknas något. Räcker det ekonomiska perspektivet? Går det att räkna ut vinsten på att människor flyr krig och förföljelse? Varför gör vid det vi gör? Varför är vi människor?

Jag blir lite lugnare när Timothy Hatton, professor i Essex, i den tredje intervjun säger så här:

– Vi i Europa ska hjälpa de flyktingar som mest behöver vår hjälp, inte med syftet att göra vinst. Det handlar om att värna om de mänskliga åtaganden som finns i internationella deklarationer och om att hjälpa folk i nöd.

Jag inser att det är två motsatta processer som möts. Å ena sidan vet vi att det är unga, starka och modiga män som lyckas att ta sig hit. Det är också de som har störst förmåga att jobba långa arbetspass med låga löner. Enligt Timothy Hatton är det inte ”dem som vi har stöd från allmänheten att hjälpa.” Han fortsätter: ”vi borde hjälpa kvinnor och barn. Men det är inte de som kommer hit, de tar sig inte från lägren.” På frågan om flyktingar på längre sikt bidrar till högre ekonomisk tillväxt, svarar han:

– Det är möjligt. Men jag tycker det är svårt att uppskatta de långsiktiga effekterna av migration. Det finns positiva saker som att en blandad befolkning får in nya idéer från andra delar av världen. Men flyktingar har också sociala problem som kan anstränga välfärdssystemet. De långsiktiga effekterna är svåra att kvantifiera.

Jag slås av hur jag gillar människor som inte tänker svart eller vitt och som försöker ge genomtänkta och nyanserade svar. Människor som inte försöker göra verkligheten enklare än den är utan som inser att komplexa frågor kräver av oss att vi hittar komplexa svar och att vi både tänker, känner och handlar.

Varför går vi till jobbet? Varför gör vi det vi gör? Vilka behov har de människor som vi hjälper, stödjer och vårdar? Hur kan vi göra saker tillammans? Vad kan vi lära av varandra? Hur kan vi skapa en gemensam framtid som är bättre för fler? Hur hanterar vi gemensamma resurser?

Var misstänksam mot de som ger enkla svar på dessa frågor. Det finns stor risk att det saknas något perspektiv!

/Thomas Schneider
Kvalitetschef, Bräcke diakoni