Bräcke diakoni lyfter innovationer på Kvalitetsmässan

Bräcke diakoni lyfter innovationer på Kvalitetsmässan

I 100 år har Bräcke diakoni utvecklat nya arbetssätt, kunskap och tjänster för att möta behov hos människor som behöver stöd, vård och omsorg. På årets Kvalitetsmässa presenteras stiftelsens innovationsarbete och frågan om hur vi kan lösa dagens samhällsutmaningar diskuteras.

Bräcke diakoni har fyra programpunkter på Kvalitetsmässan i Göteborg 21–23 november. Fokus är stiftelsens innovationsarbete, både genom historien men främst genom de senaste projekten med exempelvis nya arbetssätt och digitala verktyg. Bräcke diakoni har drivit flera Arvsfondsprojekt och stiftelsen har idag avdelningen Bräcke innovation, som enbart arbetar med att utveckla idéer till spridningsbara innovationer.
– Det här är en viktig del av Bräcke diakoni. Detta går till själva kärnan i vår värdegrund: Viljan att se och kraften att förändra. Flera av våra innovationer har spridits över hela landet, säger utvecklingschef Thomas Schneider.

Samtal med Generation Pep
Under första seminariet, som arrangeras tillsammans med Svenska kyrkan, lyfts innovationer genom Bräcke diakonis 100-åriga historia som idéburen välfärdsaktör. Det blir också en diskussion kring dagens utmaningar och ett samtal mellan Bräcke diakoni och Generation Pep, en ung organisation som arbetar för att alla unga ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Samtidigt lyfts forskningsperspektivet in. Bland de deltagande finns Per Eckerdal, tidigare direktor för Bräcke diakoni och författare till boken ”Viljan att se kraften att förändra – Bräcke diakoni under 100 år”.

Seminarier om TrUSt och appen Reda
Det blir även seminarier om Bräcke diakonis framgångsrika projekt TrUSt och Reda. TrUSt, som står för Trygghet Ur Stöd, riktar sig till föräldrar med psykisk ohälsa eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
– Vi har fina resultat och många blir stärkta i sin föräldraroll genom TrUSt. Det här är en stor målgrupp och vi vill sprida metoder som vi vet fungerar, säger projektledaren Sara Jonåker.

Appen Reda är ett stöd för personer med funktionsnedsättningar. På Kvalitetsmässan kommer projektledaren Lina Bjarnegård Carlsson berätta om Reda och hur den kommer att utvidga möjligheterna i Bräcke diakonis prisade app Rättvisat.
– Det kommer att innebära utökade möjligheter för användarna att dela kommunikation och styra vem som kan läsa vad, säger Lina Bjarnegård Carlsson.
Sist men inte minst arrangerar Bräcke diakoni ett lunchseminarium innehållande ett smörgåsbord av aktuella innovationer, som ger människor möjlighet att bli medskapare av sin egen vård och omsorg.

Fakta: Kvalitetsmässan

• Arrangeras på Svenska mässan 21–23 november.
  • En mötesplats för alla som arbetar med att utveckla offentlig sektor.
  • Cirka 150 seminarium arrangeras, bland annat uppmärksammas nya idéer och goda exempel på verksamhetsutveckling.
  • Fem utmärkelser delas ut till initiativ som förbättrar och förnyar offentlig sektor.