Nu blir vi en insamlingsorganisation

Nu har Bräcke diakoni börjat med insamlingsverksamhet - till förmån för våra sociala verksamheter. Just nu ligger fokus på att samla in pengar för att få möjlighet till fler terapihundar i vården, samt att kunna finansiera ”Si Tu” i Rumänien, en habiliteringsverksamhet för barn med funktionsnedsättningar.

- Detta är verksamheter vi inte klarar att driva utan stöd, säger Martin Ärnlöv, direktor på Bräcke diakoni. Även mindre bidrag märks och får direkt stor betydelse.

Fler hundar och mer habilitering

Vi hoppas på att kunna utöka verksamheten i Rumänien tack vare nya insamlade medel. Det gör att fler barn med funktionsnedsättningar kan få tillgång till högkvalitativ habilitering.

Och på hemmaplan är det terapihundarna som behöver bli fler.

- Terapihundarna gör ett fantastiskt arbete, säger Helene Mellström, områdeschef för Rehab & Funktionshinder. De motiverar till kommunikation, de stärker kroppsuppfattning och självkänsla hos barnen och ungdomarna och de underlättar socialt samspel.

Idag har Bräcke diakoni två terapihundar som besöker oss, Figge och Önska, men skulle behöva många fler terapihundar för att kunna använda dem både i habiliteringen av barn med funktionsnedsättningar, men också inom andra vårdområden som daglig verksamhet, demensvård eller hospice.

Chans att engagera sig

Vår nystartade insamling vänder sig till både privatpersoner, företag, församlingar och organisationer. Förutom finansiering ger detta också chans för fler människor att engagera sig.

- Många stöttar oss redan idag med sin egen tid som volontärer, säger Martin Ärnlöv. Vi har länge känt att vi borde öppna fler möjligheter att även kunna stödja direkt med pengar. Och gåvorna går till något bra. Pengarna når fram till verksamheten och varje krona märks direkt.

Leder till utveckling

Insamlingen kommer också att påverka själva organisationen Bräcke diakoni på ett positivt sätt.

- Jag tror till exempel att vi behöver bli duktigare i att tänka kring vilka verksamheter som kan utvecklas extra med insamlingsstöd, säger Martin Ärnlöv. Jag tror också att vi kommer att bli bättre på att berätta om resultaten av vårt arbete.