På post för viktig e-post

I Sverige skickas ungefär 900 miljoner fönsterkuvert varje år och det går åt cirka 20.000 ton papper för att producera dessa. Företagen betalar ungefär 2,3 miljarder kronor i portokostnader för brev som började som en fil på en dator.

Detta var en öppen marknad och grundarna till Brevo såg att det fanns en affärsmöjlighet. För att genomföra det hela krävdes att posten kunde skickas på ett säkert sätt, att skicka som mejl var inte ett alternativ.

– Ett mejl är ungefär som att skriva ett vykort i blyerts, vem som helst kan läsa och vem som helst kan ändra på texten och kopiera det, säger Björn Junge, grundare och marknadschef på Brevo.

Genom ett samarbete med Microsoft som kunde erbjuda stor och säker datakraft löstes säkerhetsfrågan.

De anslutna företagens kunder får inbjudan till Brevo i det fysiska brevet.

När kunden legitimerat sig och skapat en elektronisk brevlåda lagras informationen, så nästa gång ett brev ska skickas körs filen genom Brevos databas som därmed kan plocka bort dem som vill ha posten digitalt. Något som var viktigt för utformningen av tjänsten var att det skulle vara säkert, tillgängligt och att det skulle göras utifrån befintlig infrastruktur.

– Jag tror att nyckeln är att vi använder befintlig infrastruktur, vi kräver inte att företag ska bygga om sina system för att kunna använda Brevo. Vi kör samma utskriftsfil som företagen skickar till tryckeriet genom Brevos databas men vi plockar bort dem som har en Brevo innan resten skrivs ut på papper.

För den som har tankar på att gå vidare med en affärsidé anser Björn Junge att det underlättar om du har kunskap i det område du ger dig in på så att du förstår vad det är för utmaning du står inför. Dessutom måste du tro mycket på din idé och du måste se att den kan göra nytta för andra.

Att lyckas med en idé innebär dessutom ofta hårt arbete vilket gör det extra viktigt att du gör något du tror på.

– För min del så finns det få saker som oroar mig så mycket som skövlingen av regnskogen. Regnskogen är jordens lungor, så jag tänker att med Brevo kan vi spara in lite träd. Med Brevo behöver inte lika många träd gå till utskrivning av papper.

När det gäller att få företag att investera i din idé anser Björn Junge att det viktigaste är att du kan visa att det kan uppstå ett kassaflöde, några få overheadbilder kan ibland räcka.

Är du ung och behöver skapa kontakter ska du inte vara rädd att ringa upp folk eller skriva till dem, men det är viktigt att du inte försöker sälja tjänsten eller produkten i telefon, vänta i stället tills du får träffa dem i ett möte.

Artikeln publicerades i DN 2011-11-22.

• Innovationer, uppfinningar

• digital brevlåda