Hållbara Hav och briggen Tre Kronor medverkar under Kalmarsundsveckan och Iron Man 14-17 samt 21-24 augusti

Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholm gästar Kalmar i augusti.

Den 14-17 augusti, under Kalmarsundsveckan med Hållbarhetsdagarna och triathlontävlingen Ironman, visas Initiativet Hållbara Havs nya miljöutställning "Etta med kök" och den 21-24 augusti gästar den vackra briggen Tre Kronor af Stockholm Kalmar och erbjuder öppet skepp samt seglingar. Tillsammans med miljöutställningen "Etta med kök" visar också Linnéuniversitetet upp sin östersjöforskning.

Dagarna är fulla med spännande aktiviteter som elbilsrally, hållbarhetsseminarium och utställningar, framtidsexpo och debattforum/speakers corner. Besöket i Kalmar sker i samarbete med Linnéuniversitetet och Kalmarsund Promotion. Samtliga evenemang går i hållbarhetens tecken.

Kalmarsundsveckan och Hållbarhetsdagarna 14 och 15 augusti och är en mötesplats och arena för diskussion, presentation och debatt om hållbar utveckling. Här erbjuds två hela dagar med utställare, tävlingar, föreläsningar, intervjuer och mycket mer, och allt handlar om hållbar utveckling. Hållbara Havs miljöutställning "Etta med kök" visas mellan 14-17 augusti samt 21-24 augusti. Den 16 augusti anordnas dessutom en av världens tuffaste triathlontävlingar, Ironman.

Hållbara Hav samarbetar med Linnéuniversitetet och Kalmarsund Promotion. Gymnasieskolor bjuds in av Linnéuniversitetet till Tre Kronor för att få ta del av aktuell Östersjöforskning och publika samt förbokade seglingar arrangeras. Under veckan kommer seglingsbiljetter till briggen bl.a. att lottas ut bland gymnasieeleverna. Vid seglingarna får gäster aktivt delta och pröva på att segla briggen som är ett skepp i 1850 tals modell.

Den 23 augusti seglar Linnéuniversitetet för Östersjön, med briggen Tre Kronor. Kalmarsund Promotion samlar 200 företag i ett öppet nätverk och har en långsiktig vision om Kalmar som ett hållbarhetscentrum i Östersjön och att arrangera en återkommande vecka på temat. Det finns även en vision att skapa en referensyta i Kalmarsund, där rätt åtgärder ger ett successivt bättre vatten.

PROGRAM I KALMAR:
MILJÖUTSTÄLLNING 14-17 augusti samt 21-23 augusti
Plats: Norra kajplan. Fri entré.
Hållbara Hav och briggens besättning visar och berättar om utställningen, vilken invigdes av miljöminister Lena Ek i Almedalen, samt arbetet för Östersjön.

Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och handlar om rester av kemikalier, läkemedel och plast i t.ex. leksaker från våra hem som slutligen hamnar i Östersjön. Utställningen är utformad som en ”etta med kök” där man hittar produkter från vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen och att i förlängningen rädda Östersjön.

Linnéuniversitetets östersjöforskning
Tillsammans med "Etta med kök" visas också en separat utställning som handlar om den östersjöforsning som bedrivs vid Linnéuniversitetet.

Öppet skepp
Plats: Norra kajplan
Hållbara Hav och briggens besättning visar och berättar om fartyget, hennes seglingar och arbetet för att rädda Östersjön.
14-17 augusti kl 11-15; 21 och 22 augusti kl 14-16:  23 augusti 14.00-16.00.

SEGLINGAR 22-24 augusti
Under besöket i Kalmar bjuder Tre Kronor af Stockholm in till seglingar där man får uppleva hur det är att segla ett äkta segelfartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet. Under seglingen får alla som vill vara med och prova på. Man behöver inte kunna något om segling utan besättningen berättar och instruerar så att alla kan vara med.

Kvällskryssning 22 och 23 augusti
Fyra timmar härlig segling inklusive middag med kaffe och kaka. Fredag 22 augusti 17.00-21.00 samt lördag 23 augusti 16.00-20.00. Pris 845 kr. Barn t o m 18 år 695 kr.

Familjekryssning 24 augusti
Familjesegling söndag 24 augusti 10.00-13.00. Tre timmar segling för hela familjen. Fika finns att köpa ombord. Pris 450 kr. Barn t.o.m. 18 år 100 kr i vuxens sällskap.

Långsegling Kalmar – Stockholm 24 – 26 augusti
Två dygn härlig segling med Tre Kronor af Stockholm! Under resan är du välkommen att delta aktivt i seglingen eller så kan du bara njuta av resan. Avgång från Kalmar söndag 24 augusti 15.00. Ankomst Kastellholmen, Stockholm på tisdag 26 augusti 18.00. Pris 3 950 kr. Samtliga måltider ombord ingår i priset.

Ungdomsverksamhet
Hållbara Hav satsar stort på ungdomsverksamhet och hela sommaren seglar ungdomar med Tre Kronor för att lära sig mer om och få en ökad förståelse för Östersjöns betydelse och de problem som vi måste lösa för ett levande och friskt hav i framtiden. Ungdomar från Marina Läroverket i Stocksund gör praktikarbeten ombord. Då briggen kommer till Kalmar finns 14 elever från denna verksamhet med ombord och de kommer bland annat att bjudas på studiebesök i land.

För mer information:
Anders Mannesten, Marknadschef Initiativet Hållbara Hav anders.mannesten@briggentrekronor.se 070-389 68 89
Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav goran.lindstedt@briggentrekronor.se 070-425 15 15 Christina Thimrén Andrews, Projektledare Initiativet Hållbara Hav christina.t.andrews@briggentrekronor.se 070-818 82 38
Sture Haglund, Företagsnätverk samt bokning, sture.haglund@briggentrekronor.se, 070 422 78 19.