Ny undersökning: engagemang och enkelhet avgörande i försäkringsförmedlarbranschen

En ny undersökning från Brilliant Future och Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) visar vilka faktorer som gör att försäkringsförmedlare får en positiv kontakt med förmedlardisken. Undersökningen är baserad på kvantitativ data och visar även vilka försäkringsbolag i branschen som har bäst förmedlardiskar.

Enkelheten och medarbetarengagemanget avgör försäkringsförmedlarnas upplevelse av förmedlingsdiskar i försäkringsförmedlarbranschen, enligt en ny undersökning som SFM har genomfört tillsammans med Brilliant Future. Undersökningen är baserad på svar från 780 respondenter och närmare 6000 omdömen från försäkringsadministratörer och försäkringsförmedlare i Sverige.

- En av de allra viktigaste faktorerna för försäkringsbolagen är att uppfattas som enkla att ha att göra med. Undersökningen visar att enkelhet i kombination med engagerade medarbetare som gör det lilla extra är nyckeln till en bra upplevelse. Det är viktiga insikter som försäkringsbolagen behöver ta till sig ännu mer och implementera i sitt arbete, säger Stefan Cederbrand på Brilliant Future, Key Account Manager med försäkring som expertisområde.

Undersökningen visar även att en bra skadehantering och ett bra produkterbjudande påverkar upplevelsen positivt i stor utsträckning. Dessutom slår undersökningen fast vilka bolag som har landets bästa förmedlardiskar i branschen; Euro Accident, If och Dina.

- För SFM och branschen är det viktigt att vi gemensamt arbetar för ständiga förbättringar och det är därför mycket glädjande att intresset från både förmedlarhåll och försäkringsbolag varit stort i årets undersökning. Samtidigt som SFM:s medlemmar växer och blir fler ser vi återigen att branschen fortsätter att utvecklas, förbättras och att engagemanget ökar både för kundnytta och för denna undersökning, säger Per Johan Gidlund, vd för SFM.

De viktigaste faktorerna för försäkringsförmedlarnas bild av förmedlingsdisken:

• Enkelheten
  • Produkterbjudandet
  • Medarbetarengagemanget
  • Skadehanteringen

Försäkringsbolagen med bäst förmedlingsdiskar enligt SFM:s medlemmar:

Förmedlarnas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident
    Administratörernas val av livförsäkringsbolag: Euro Accident
    Förmedlarnas val av sakförsäkringsbolag: If
    Administratörernas val av sakförsäkringsbolag: Dina

Om undersökningen
    Undersökningen har genomförts under 2021 av Svenska Försäkringsförmedlares Förening (SFM) tillsammans med Brilliant Future. Undersökningen är baserad på 780 svar och sammanlagt närmare 6000 bedömningar av försäkringsförmedlare inom kategorierna liv och sak. Syftet med undersökningen är att visa vilka faktorer som leder till en positiv upplevelse i branschen.

Om SFM
    Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) är en medlemsorganisation för försäkringsförmedlare inom både sak- och livförsäkring. SFM verkar för en försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens på försäkringsmarknaden. Föreningen har ca 120 medlemsbolag och ca 1 900 försäkringsförmedlare och har funnits sedan 1976.

www.sfm.se

Brilliant är en av marknadens främsta datadrivna undersöknings- och actionplattformar för kund- och medarbetarupplevelser. Med 20-års erfarenhet och 90 anställda förser vi kunder i mer än 50 länder med agerbara insikter kring människor som utgör deras affär. Våra insikter frigör mänsklig potential som hjälper organisationer att driva förändring, engagemang och resultat. Bolagets aktie (BRILL) är noterat på Stockholmsbörsen Nasdaq First North Growth Market.

Brilliant är en av marknadens främsta plattformar för stärkta kund- och medarbetarrelationer. Med 25 års erfarenhet och 75 anställda förser vi kunder i mer än 50 länder med agerbara insikter som hjälper organisationer att maxa sin fulla potential och stärka relationen till kunder och medarbetare. Det resulterar i faktabaserade beslut, ett helhetsperspektiv och en starkare affär. Läs mer på www.brilliantfuture.se