Om Drakborgen – brädspelet

Om Drakborgen – brädspelet

Det finns många förväntansfulla spelare som med spänning läst de inledande raderna i instruktionerna:

Ett årtusende har svunnit sedan T’siraman Trollkarlens rike föll sönder, men kvar står Drakborgen, en gång hjärtat i hans välde, mörk och hotande som en ointaglig fästning uppe på bergstoppen. I byarna i dalen berättas legenderna om de sagolika guldskatterna inne i Drakborgen - men också om de monster och djävulska fällor som vaktar rikedomarna, och om de hjältar som gick in men aldrig återvände.

”Och nu står du här, i det blodröda gryningsljuset nedanför Drakborgens skräckinjagande fasad, redo att gå in. Du höjer facklan och skådar genom portöppningen in i det ruvande mörker där ingen människa sägs ha satt sin fot på ett årtusende; och det är som om själva borgen håller andan, som om den vet och har väntat på dig...

Äventyret Drakborgen utspelar sig på en brädspelsplan som avbildar det legendariska stenfästet med samma namn. Deltagarna iklär sig rollen som hjältar med målet att utforska Drakborgens mörka gömmor efter värdefulla skatter, för att sedan försöka lämna denna livsfarliga plats före solnedgången. Den deltagare som kan lämna borgen med mest värdefulla skatter vinner... men det verkligt svåra i detta spel är inte att samla på sig rikedomar: den största utmaningen är att överhuvudtaget överleva i Drakborgen!

Kontaktdetaljer

Alga, Annika Furuvik, annika.furuvik@algaspel.se