Alga återlanserar fantasyklassikern Drakborgen!

Alga återlanserar fantasyklassikern Drakborgen!

Fantasybrädspelet Drakborgen – där en till fyra spelare kämpar för att ta sig igenom en mytomspunnen borg fylld med utmaningar – som blev en succé redan på 80-talet har nu uppdaterats och moderniserats med varsam hand.

Fantasyklassikern Drakborgen har sedan ursprungslanseringen 1985 blivit en av de största internationella framgångarna någonsin bland svenskuppfunna sällskapsspel – och har också i medierna fått status som en populärkulturell ikon. Nu återlanserar Alga denna succé inom sin klassikerserie, uppdaterad och moderniserad samt med samma högvisuella artwork som i originalet! Spelet förväntas nå butik under sensommaren 2023.

Historien bakom Drakborgen

Under 80-talet var Drakborgen en av de hetaste titlarna bland svenska spelentusiaster. Spelet, som skapades av Jakob Bonds och Dan Glimne, publicerades första gången hösten 1985 och blev snabbt känt för sin höga svårighetsgrad. Detta till trots blev spelet snabbt – till skaparnas förvåning – mycket uppskattat av såväl ungdomar som vuxna. Spelet gavs ut på licens i ett 20-tal länder, från Storbritannien till Japan, och fick också ett expansionsset som även det var signerat Bonds och Glimne.

Trots att det snart passerat 40 år sedan spelet för första gången såg dagens ljus så är intresset runt titeln fortsatt stort. År 2020 utannonserade företaget Fandrake, med tillstånd av Alga, en mycket framgångsrik crowdfunding-kampanj för att publicera en limiterad utgåva av spelet. Detta återfödde ett nytt intresse för Drakborgen och våren 2023 meddelade Alga att de kommer att återlansera denna kultklassiker.

Lördagen den 2 september kl 16.00 kommer Dan Glimne att berätta om Drakborgen på Malmö Game Week i Baltiska Hallen i Malmö. Illustratören Anders Jeppsson kommer också att vara på plats.

Kontaktdetaljer

Alga, Annika Furuvik, annika.furuvik@algaspel.se