BMS Nordenchef, Jörg Schulze.

BMS Nordenchef Jörg Schulze tar plats i Lifs styrelse

I mitten av maj valdes fyra nya ledamöter in i Lifs styrelse – de forskande läkemedelsbolagens branschförening. En av dessa ledamöter är BMS Nordenchef Jörg Schulze, och i förra veckan deltog han i sitt första Lif-möte som ägde rum i Skåne.

Lifs nyvalda styrelse träffade 30 och 31 maj i Malmö cirka 15 representanter från bland annat Region Skåne, Skånes universitetssjukhus (Sus) och Medicon Village. Syftet med mötet var att diskutera regionens utmaningar och möjligheter inom hälso- och sjukvården.

”Jag är imponerade av mitt första Lif-möte som ägde i rum i Skåne i förra vecka. Mötet var mycket väl förberett av Lifs ledning och region Skåne, och jag vill rikta ett särskilt tack till alla inblandade. Jag konstaterar att region Skåne har lagt ut en attraktiv kurs för att attrahera än mer kliniska prövningar, fokusera på att introducera fler innovativa läkemedel samt inte minst verka för att flytta cancervården närmare patienternas hem”, säger, Jörg Schulze vd för BMS i Norden.

”Det är givetvis hedrande att bli invald i Lifs styrelse och jag vill särskilt bidra till att fler investering når vår region och inte minst Sverige. Jag är också angelägen att tillsammans arbetar för att underlätta introduktionen av nya och avancerade terapier (till exempel inom cancerbehandlingar) och hur vi kan förbättra systemen för uppföljning”, säger Jörg Schulze.

Jörg Schulze har under de senaste åren varit vd för BMS svenska verksamhet har nyligen antagit en roll med ansvar för samtliga nordiska länder. Innan Jörg Schulze flyttade till Sverige ansvarade han för bland annat BMS Tysklands onkologi-verksamhet och han innehar en doktorsexamen i molekylärbiologi/biokemi från universitetet i Köln.

Lif är branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen i Sverige och arbetar för en högkvalitativ vård och tillgång till nya behandlingar. Det gör Lif genom att samverkan med den svenska Life Science-sektorn tillsammans med vårdens aktörer, politiker, tjänstemän och patientföreträdare.

Övriga tre ledamöter som valdes in i Lifs styrelse är Anja Schwarz, vd Haleon,
Anders Wesslau, vd för Merck Group Sverige samt Vatroslav Mateljic, vd för Takeda.

Bristol Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar.

För mer information se www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn #BMSSverige och Twitter @BMSSverige

Celgene och Juno Therapeutics är helägda dotterbolag till Bristol-Myers Squibb Company. I vissa länder med hänsyn till lokal lagstiftning benämns de två dotterbolagen som företag inom BMS-koncernen.