Per Engervall ny chef för Bristol-Myers Squibb i Sverige

Per Engervall ny chef för Bristol-Myers Squibb i Sverige

I april tillträder Per Engervall som ny landschef för den svenska organisationen inom Bristol-Myers Squibb, ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa läkemedel som hjälper patienter övervinna allvarliga sjukdomar.

”Med min medicinska bakgrund känns det extra roligt att få leda Bristol-Myers Squibbs svenska team framåt nu när företaget har en rad viktiga lanseringar av innovativa mediciner framför sig,” säger Per Engervall. ”Få andra läkemedelsföretag har kunnat få fram så många banbrytande mediciner under så kort tid. De senaste tio åren har vi kunnat introducera 15 nya mediciner till hjälp för svårt sjuka patienter. Med detta är vår forskningsorganisation en av de mest produktiva i industrin. Det är glädjande för oss, men framför allt för patienterna som är i behov av dessa läkemedel.”

”Bristol-Myers Squibb har spännande och viktiga uppgifter framför sig och  rollen som landsansvarig kräver en stark och visionär ledare, vilket Per har visat prov på i sina tidigare arbeten. Pers långa erfarenhet och djupa kunskap inom forskning och svensk sjukvård är också värdefull, då vår ambition är att arbeta i nära partnerskap med hälso- och sjukvården för att säkerställa att rätt patienter får våra innovativa mediciner i rätt tid och på rätt sätt,” säger Jacopo Andreose, chef för Bristol-Myers Squibbs nordiska verksamhet.

Per Engervall kommer närmast från en roll som medicinsk direktör för Bristol-Myers Squibbs medicinska verksamhet i Norden och Centraleuropa. Per är docent vid Karolinska Institutet och har mångårig erfarenhet från vården som hematolog och invärtesmedicinare.

Per kommer att vara baserad på Bristol-Myers Squibbs nordiska huvudkontor i Solna.

För ytterligare information, kontakta gärna: Theresia Bredenwall, kommunikationsansvarig i Norden, Bristol-Myers Squibb, 08-704 71 78, theresia.bredenwall@bms.com

Om Bristol-Myers SquibbBristol-Myers Squibb upptäcker, utvecklar och levererar innovativa mediciner för att hjälpa patienter att övervinna svåra sjukdomar. Runt om i världen hjälper våra läkemedel miljontals människor i sin kamp mot sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, hepatit B, hiv/aids och reumatoid artrit. Varje år investerar vi mer än 20 miljarder kronor i forskning och utveckling inom en rad områden med stora medicinska behov. Besök gärna www.bms.se för mer information.