Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s rådgivande kommitté, CHMP, ger ett positivt utlåtande och rekommenderar att Opdivo i kombination med cisplatin och gemcitabin godkänns för första linjens behandling av vuxna patienter med icke-resektabel eller metastaserande urotelcellscancer.

Rekommendationen baseras på resultaten från CheckMate -901, den första fas 3-studien med en immunterapi och kemoterapi i kombination som visar en överlevnadsvinst jämfört med kemoterapi hos patienter med icke-resektabel eller metastaserande urotelcellscancer.

Det positiva utlåtandet från CHMP kommer nu granskas av den Europeiska kommissionen och ett beslut om godkännande beräknas komma i juni 2024.

För mer information, läs fullständigt pressmeddelande från BMS globala pressavdelning här: Bristol Myers Squibb - CHMP Adopts Positive Opinion Recommending Approval of Bristol Myers Squibb’s Opdivo® (nivolumab) in Combination with Cisplatin and Gemcitabine for the First-Line Treatment of Adult Patients with Unresectable or Metastatic Urothelial Carcinoma (bms.com)

För mer information om Opdivo, läs mer på www.fass.se

Bristol Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar. För mer information se www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn #BMSSverige och X (tidigare Twitter) @BMSSverige