Svensk forskning för pandemibekämpning stöds av BMS

Bristol Myers Squibb (BMS) i Sverige donerar 100 000 kronor till Virus- och pandemifonden för att stärka svensk virusforskning och motverka virusorsakade pandemier i framtiden.

Solna, 1 september 2021 – Virus- och pandemifonden vill bidra till att öka förståelsen för hur virusorsakade pandemier uppstår och sprids vidare, och framförallt hur de kan motverkas och förebyggas. BMS stödjer nu detta arbete med 100 000 kronor.

Virus- och pandemifonden bildades 2020 av svenska virusforskare i syfte att stärka svensk virusforskning och motverka virusorsakade pandemier i framtiden. Svenska Sällskapet för Virologi, som samlar fler än 250 svenska virusforskare, står bakom initiativet.

- Det är viktigt för oss att vara med och bidra i pandemibekämpningen och donationen är ett sätt att göra det, säger Ann Atlas, ansvarig för strategiska partnerskap och innovation för BMS i Sverige.

I sin roll på BMS fokuserar Ann Atlas på att hitta innovativa samarbeten med olika partners inom svensk life science och hälso- och sjukvård Hon har själv en bakgrund som läkare och forskare vid Karolinska Unversitetssjukhuset och brinner för att stärka samverkan för bekämpning av allvarliga sjukdomar.

- BMS bidrag till life science handlar bland annat om att upptäcka, utveckla och tillhandahålla innovativa behandlingar för att hjälpa patienter övervinna allvarliga sjukdomar. Vårt fokus är inom onkologi, hematologi, immunologi och det kardiovaskulära området, men vi försöker bidra till medicinsk vetenskap och utveckling där det behövs som mest, säger Ann Atlas.

Specifikt kring coronavirus stöder BMS globalt forskningsinsatser som ska påskynda utveckling, tillverkning och leverans av diagnostik och behandling av Covid-19 samt hjälpinsatser över hela världen.

Läs mer om BMS Covid-19 insatser.

Läs mer om Virus- och pandemifonden.

Läs mer om BMS forskning.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta Anna Johansson, Corporate Affairs Manager, anna.johansson@bms.com, mobil. 0702-08 17 86

Ann Atlas, Strategic Partnerships and Innovation Senior Manager,
      ann.atlas@bms.com, mobil. 070-837 76 00.

Bristol Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar.

För mer information se www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn #BMSSverige och Twitter @BMSSverige

Celgene och Juno Therapeutics är helägda dotterbolag till Bristol-Myers Squibb Company. I vissa länder med hänsyn till lokal lagstiftning benämns de två dotterbolagen som företag inom BMS-koncernen.