TLV beslutar att inkludera Zeposia (ozanimod) i läkemedelsförmånen för behandling av vuxna med måttligt till svår aktiv ulcerös kolit

Beslutet att inkludera Zeposia i läkemedelsförmånen innebär ett nytt behandlingsalternativ för vuxna patienter med måttlig till svår aktiv ulcerös kolit (UC) som haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på, eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt läkemedel.

Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) som kännetecknas av ett oregelbundet, kroniskt immunsvar som skapar inflammation och sår i slemhinnan i tjocktarmen eller ändtarmen. Sjukdomen har stor inverkan på patienternas livskvalitet, inklusive fysisk funktion, socialt och emotionellt välbefinnande och förmåga att gå till arbete eller skola.

TLV meddelar nu att Zeposia (ozanimod) kommer att ingå i läkemedelsförmånen för behandling av vuxna patienter med måttligt till svår aktiv ulcerös kolit som haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på, eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt läkemedel där Xeljanz (tofacitinib) inte är lämpligt. Zeposia är en oral så kallad sfingosin-1-fosfatreceptormodulator (S1P), som med hög affinitet binder till sfingosin-1-fosfatreceptorsubtyperna 1 och 5. Zeposia är den första och enda orala S1P-receptormodulatorn som är godkänd för ulcerös kolit, och representerar ett nytt sätt att behandla denna kroniska immunförmedlade sjukdom.

–Det är mycket positivt att TLV, baserat på sin bedömning av det värde Zeposia tillför, har beslutat att inkludera Zeposia i läkemedelsförmånen. Subventionen gäller för behandling av vuxna patienter med måttligt till svår aktiv ulcerös kolit som haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på, eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt läkemedel, där Xeljans inte är lämpligt. På BMS drivs vi av att forskningsframsteg ska nå patienterna och välkomnar TLVs beslut, som innebär en ny behandlingsmöjlighet för patienter som lever med sjukdomen, säger Jessica Lundström, Director Market Access på Bristol Myers Squibb Sverige.

Indikation Zeposia (ozanimod): Behandling av vuxna patienter med måttlig till svår aktiv ulcerös kolit som har haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt medel

Subvention Zeposia (ozanimod): Behandling av vuxna patienter med måttlig till svår aktiv ulcerös kolit som haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på, eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt läkemedel där Xeljanz (tofacitinib) inte är lämpligt.

Länk till TLV-beslutet:

Om ulcerös kolit

Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) som kännetecknas av ett oregelbundet, kroniskt immunsvar som skapar inflammation och sår i slemhinnan i tjocktarmen eller ändtarmen. Symtomen inkluderar blodig avföring, svår diarré och frekvent buksmärta. Ulcerös kolit har stor inverkan på patienternas livskvalitet, inklusive fysisk funktion, socialt och emotionellt välbefinnande och förmåga att gå till arbete eller skola. Det uppskattas att cirka 25 000 svenskar lever med ulcerös kolit.

Om Zeposia (ozanimod)

Zeposia (ozanimod) är en oral så kallad sfingosin-1-fosfatreceptormodulator (S1P) som binder med hög affinitet till sfingosin-1-fosfatreceptorerna 1 och 5. Zeposia reducerar förmågan hos lymfocyter att lämna lymfkörtlar, vilket minskar antalet lymfocyter i perifert blod. Mekanismen genom vilken Zeposia utövar terapeutiska effekter vid ulcerös kolit är okänd men kan involvera en reduktion av lymfocytmigration till tarmarna.

Bristol Myers Squibb fortsätter att utvärdera Zeposia i en öppen förlängningsstudie, som pågår och är utformad för att bedöma Zeposias långtidsprofil för behandling av måttlig till svår aktiv ulcerös kolit. I november 2021 godkände Europeiska kommissionen Zeposia för behandling av vuxna patienter med måttligt till svår aktiv ulcerös kolit som haft otillräckligt svar på, inte längre svarar på, eller varit intoleranta mot antingen konventionell behandling eller ett biologiskt läkemedel.

Bristol Myers Squibb – genom forskning och vetenskap förändrar vi patienters liv

På Bristol Myers Squibb inspireras vi av en enda vision – att förändra patienters liv genom forskning och vetenskap. Målet med vår forskning är att förbättra livskvaliteten och den långsiktiga överlevnaden för patienter och att göra bot möjligt. Vi har under lång tid tillhandahållit ett brett spektrum av behandlingar till patienter och som för många har förändrat den förväntade överlevnaden. Vår forskning fokuserar på att studera nya områden inom precisionsmedicin och den personcentrerade vården för att med hjälp av innovativa digitala plattformar analysera data och generera nya kunskaper och öka träffsäkerheten i behandlingarna ytterligare. Vår djupa vetenskapliga expertis, avancerade teknologier och forskningsplattformar gör det möjligt att belysa sjukdomar från alla vinklar. Ett sjukdomstillstånd kan påverka stora delar av patientens liv och Bristol Myers Squibb vill bidra till alla delar av vårdkedjan, från diagnos till att leva med sin sjukdom eller som överlevare. Vi arbetar för att ge människor med svåra sjukdomstillstånd hopp och en bättre framtid.

Celgene och Juno Therapeutics är helägda dotterbolag till Bristol-Myers Squibb Company. I vissa länder med hänsyn till lokal lagstiftning benämns de två dotterbolagen som företag inom Bristol Myers Squibb-koncernen.

För mer information se: www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn: #BMSSverige och Twitter: @BMSSverige

För ytterligare information kontakta

Margaret Brusletto, presskontakt, Senior Manager Corporate Affairs, Bristol Myers Squibb, margaret.brusletto@bms.com, +47 95 70 34 04

Bristol Myers Squibb är ett globalt biopharmaföretag som verkar för att upptäcka, utveckla och leverera innovativa mediciner som hjälper patienter att övervinna allvarliga sjukdomar.

För mer information se www.bms.com/se. Följ oss på LinkedIn #BMSSverige och Twitter @BMSSverige

Celgene och Juno Therapeutics är helägda dotterbolag till Bristol-Myers Squibb Company. I vissa länder med hänsyn till lokal lagstiftning benämns de två dotterbolagen som företag inom BMS-koncernen.