Flerspråkig folder skall hjälpa BRO nå ut till nyanlända kvinnor.

En Bröstcancerförening för alla

En Bröstcancerförening för alla kallar BRO/Bröstcancerföreningarnas Riksförbund sin nya kampanj. Målet med projektet är att nå ut till kvinnor som är nya i Sverige och inte behärskar svenska så bra. Vi vill informera om vikten av tidig upptäckt av bröstcancer och förstås om BRO och våra föreningar.

Nu vill vi med hjälp av en ny 6-språkig folder samt uppsökningsarbete nå ut till ännu fler kvinnor som lätt riskerar att missa sina mammografi-och hälsokontroller. Förutom svenska; är foldern på engelska, turkiska, somaliska, arabiska och persiska.

Broschyren ger en kortfattad information om bröstcancer, vikten av tidig upptäckt, behandling av cancern och vad bröstcancerföreningarna kan erbjuda. Denna folder går att beställa i BRO's webshop. Samtidigt lanserar vi nu Klämdagsappen på engelska. Tanken är att den skall översättas till ännu fler språk. Vi går ut på  en mängd hemsidor, Facebooksidor, nättidningar och i radiokanaler. Från dessa sidor kan man klicka sig vidare till BROs hemsida för mer information och med en länk till platsen där man anmäler sig som medlem.

Varför är detta viktigt?

Många av våra utlandsfödda kvinnor uteblir från sina mammografikallelser och/eller kommer inte i tid till vården. Vi vill informera och uppmana dem att lära känna sina bröst. Något, som också kan vara känsligt i vissa kulturer. Vi vet att en tidig upptäckt av bröstcancer kan rädda liv!