Många unga lever med våld i vardagen

Brottsofferjourerna vill väcka uppmärksamhet kring hur unga brottsoffer har det och att det saknas stöd på de flesta håll. Brottsofferjourernas Riksförbund har nu tagit fram en film för att nå unga. En vanlig dag är fyra kortfilmer om ungdomars utsatthet för brott i sin vardag. Filmerna handlar om Sofia som blir våldtagen på fest, om Adam som blir rånad, om Ida som trakasseras och hotas i skolan och om Martin som blir av med mopeden. Filmerna visar hur det kan vara om man är tonåring och drabbas av brott i sin vardag. Filmerna har som syfte att väcka tankar, frågor och lust att diskutera brott mot unga. Brottsofferjourerna har genomfört en enkät bland 2740 unga i årskurs 8. Enkätresultatet visar att många utsätts för våld och trakasserier. Var tredje kille blir till exempel slagen av en jämnårig och var tionde elev är rädd för någon i sin skola. Men få vet hur de ska hantera sin utsatthet. Många unga som mår dåligt uppger att de skadar andra eller sig själva. En stor andel vet inte heller vad som är brott – är det misshandel när en vuxen slår eller när man blir trakasserad varje dag? En liten andel, under 10 procent, av eleverna mår mycket dåligt. De är utsatta för flera olika brott, är rädda för någon i sin familj eller i skolan. De skadar sig själva, har självmordstankar och vågar inte prata med någon om att de är utsatta. Brottsofferjourernas Riksförbund inbjuder nu till presskonferens och premiärvisning av filmerna för pressen. Projektledare Elin Jägervall presenterar filmerna och regissör Caroline Cowan finns på plats. Enkätresultatet från undersökningen bland de 2740 unga i årskurs 8 presenteras för första gången av Ninna Mörner som gjort sammanställningen. Enkätsammanställningen läggs ut på www.boj.se den 27 mars, dagen före konferensen. Filmerna och enkätundersökningen är framtagna inom ramen för Brottsofferjourernas projekt Stöd till unga brottsoffer och vittnen – en mänsklig rättighet. Kl 15.00-16.00 Presskonferens med filmvisning och enkätpresentation Kl. 16.00-18.00 Visning av filmer för inbjudna gäster, enkätresultat och samtal samt efterföljande mingel Plats: Debaser, Medborgarplatsen Anmäl gärna att du kommer till ninna.morner@boj.se Kontaktperson för filmerna: projektledare Elin Jägervall 08-55609010 eller regissör Caroline Cowan 070- 788 3695 Kontaktperson för enkätsammanställningen: Ninna Mörner 08-55609282 eller 073-973 8602