Ny hemsida för unga brottsoffer

Ungefär en tredjedel av alla brottsoffer som kontaktar BOJ är unga och förra året gav brottsofferjourerna drygt 10 000 ungdomar hjälp och stöd. Nu satsar BOJ på att nå ännu fler unga brottsoffer genom vår nya hemsida www.ungaboj.se som lanseras den 16 mars.

Unga som söker sig till brottsofferjourerna har många olika frågor. En del undrar varför de känner som de gör och hur de ska kunna gå vidare. Många har praktiska frågor, till exempel vad som händer efter en polisanmälan och hur en rättegång går till. För att möta ungas behov av information och stöd presenterar vi nu vår nya hemsida www.ungaboj.se. Där har vi bland annat samlat svar om vad som händer under rättsprocessen, vanliga känslor och reaktioner hos den som drabbats av brott och berättelser om unga brottsoffers erfarenheter.

Brottsofferjourernas Riksförbund har precis avslutat ett treårigt projekt där vi utvecklat vårt stöd till unga brottsoffer. Arbetet fortsätter och hemsidan är ett led i att vi ska bli ännu bättre på att möta ungas behov av stöd. Ett viktigt mål är också att fler unga ska våga polisanmäla och vittna vid en rättegång när de utsatts för eller bevittnat ett brott.

Totalt hjälpte brottsofferjourerna i Sverige 34 000 brottsoffer i sin stödverksam under 2008. Av dem var ungefär en tredjedel, drygt 10 400, unga personer mellan 12 och 25 år. Det var något fler tjejer än killar som sökte sig till brottsofferjourerna. 53 procent av dem som sökte hjälp var tjejer och unga kvinnor, 47 procent killar och unga män.

Det brott som var vanligast att unga sökte stöd för var misshandel som skett utomhus. Drygt 2 400 killar och 1 075 tjejer sökte hjälp för det. Det var däremot fler tjejer än killar som blivit misshandlade inomhus, drygt 930 tjejer och ungefär 590 killar.

Andra brott som många unga utsatts för var olaga hot och ofredande. Ungefär 840 tjejer och 670 killar sökte stöd hos brottsofferjouren för olaga hot. 535 tjejer och cirka 140 killar hade blivit utsatta för ofredande. Drygt 800 tjejer och unga kvinnor som utsatts för våldtäkt och andra sexualbrott sökte sig också till jourerna.

Vi hoppas att hemsidan ska hjälpa fler unga att hitta till brottsofferjourerna när de utsatts för brott. Förutom kontaktuppgifter till alla våra brottsofferjourer finns också möjlighet att ställa frågor och få stöd direkt via e-post på Brottsoffersvar på nätet: unga@boj.se Vi erbjuder också stöd på eget språk via 08-642 00 44 eller e-post: kontakt@boj.se

För mer information kontakta:
Eva Larsson, generalsekreterare: 08-556 09 281 eller 073-973 86 01
Amanda Säfström, informatör: 08-556 09 010 eller 073-973 86 07