​BUBS har tilldelats priset “Årets initiativ” i Jönköpings kommun för bolagets arbete inom hållbarhet, öppenhet och integration.

BUBS prisade för aktivt hållbarhetsarbete

BUBS har tilldelats priset “Årets initiativ” i Jönköpings kommun. Anledningen är främst att BUBS arbetar strukturerat med hållbarhetsfrågor, klimatsmart produktion och samhällsansvar. Priset delas ut årligen av Jönköpings kommun för att uppmärksamma företag som tar initiativ till projekt som bidrar till hållbarhet, öppenhet och integration.

Gott som gör gott

I bedömningen tog Jönköpings kommun extra stor hänsyn till initiativ som visar på ökad integration, socialt ansvarstagande och ökad klimatnytta samt initiativ som syftar på att bryta utanförskap på arbetsmarknaden. BUBS faller in under samtliga bedömningspunkter på ett eller annat sätt. Priset mottogs av VD Henrik Elfwing under Jönköpingsgalan den 21 april.

Jönköpings kommuns motivering lyder:
”Under rubriken ”Gott som gör gott” arbetar Bubs godis strukturerat med hållbarhetsfrågor. Bubs godis gör konkreta åtgärder inom många olika områden, bl a miljö- och kvalitetssäkrar man ingredienserna till sina produkter och gör stora investeringar i en mer klimatsmart produktion.”

– Jag är otroligt stolt över det här priset. Framförallt är jag tacksam för att våra medarbetare tar hållbarhetsfrågor på allra största allvar. Hållbarhetsarbete är inte ett separat spår för BUBS och det handlar inte bara om att göra stora miljösatsningar i fabrikerna. Hållbarhet genomsyrar allt vi gör varje dag, från valet av ingredienser till hur vi stöttar barn och ungdomar i samhället. Vårt hållbarhetsarbete bygger också på integration och att se på världen ur ett större perspektiv. Vi är i den här branschen för att tillverka gott godis, men också godis som gör gott i vår omvärld och för våra medmänniskor, säger Henrik Elfwing, VD på BUBS.

Hållbart godis hela vägen

Bolaget har idag två av Sveriges modernaste produktionsanläggningar för godis och choklad. Tack vare stora miljöinvesteringar i fabrikerna, minskas utsläppen av skadliga växthusgaser med ca 1500 ton årligen. Alla konsumentförpackade produkter är dessutom Fairtrade-certifierade, vilket gör att BUBS även gör livet lite bättre för människor i andra delar av produktionskedjan. BUBS har även ett samarbete med Matsmart som syftar till att minska det ohållbara matsvinnet i samhället. Sedan många år tillbaka är BUBS silversponsor till BRIS. De har också en mängd samarbeten med ungdomsföreningar och idrottsevenemang med fokus på barn och familj. Exempel är Team Rynkeby, Åhus Beach och HV71. Bolaget är också sponsor till högskoleprojektet JU Solar Team. Projektet syftar till att främja sollcellsdrivna bilar.

henrik@bubs.se

Läs mer om BUBS hållbarhetsarbete på bubs.se

BUBS Godis AB är ett svenskt familjeföretag som sedan 1992 har haft en stor passion – nämligen fantastiskt godis. Sedan 2017 tillverkar BUBS även choklad i en nybyggd produktionsanläggning intill den befintliga godisfabriken i Jönköping. En av företagets absoluta storsäljare är Hallonlakritsskallen som idag har Sveriges största godisfansida på Facebook. Chokladen, som heter CHOKSKALLE, är formad som ett gäng skallar i belgisk mjölkchoklad av högsta kvalitet och är fylld med dubbla, krämiga fyllningar.