Växjöföretag storsatsar på grön betong  Framgångsrikt nytänk i betongbranchen

Växjöföretag storsatsar på grön betong Framgångsrikt nytänk i betongbranchen

PRESSMEDDELANDE                        2011-05-20

Växjöföretag storsatsar på grön betong

Framgångsrikt nytänk i betongbranchen

SITA i Gustavsberg väljer de flexibla legioblocken i massiv betong för uppbyggnaden av lagerfickor på återvinningsanläggningen Kovik. Blocksystemet innehåller återvunnet betongkross samt annat uttjänt material i form av gamla tv-rutor och liknande. Passande för ett återvinningsföretag.

Utmanarna i betongbranchen - C3C Engineering, som levererar blocken till Kovik, visar att de är att räkna med när de nu storsatsar på systemet. Samarbete sker med en av Europas största producenter av grön blockproduktion, och utvecklingen för det Växjöbaserade företaget går framåt med stormsteg.

– Vi tänker annorlunda i en annars ganska stelbent betongbransch. Blocken är enkla att montera, ingen gjutning eller fogning behövs. Dessutom är de flexibla och kan byggas om och till efter ändrade behov, vilket är unikt i branschen säger Marcus Richardson, grundare av C3C.

För att minska miljöpåverkan utnyttjas i den mån det går returfrakt på båtar från Holland vid transporten till svensk hamn. C3C Engineering jobbar strategiskt med att bygga upp lager i hamnar där de kan samarbeta kring dessa lösningar. Senaste samarbetet inleddes förra veckan med Norrköpings hamn.

– Det här är bara början! Vi har många intressanta projekt på gång under 2011. Just nu har vi flera båtar med grön betong på väg in i Sverige avslutar Marcus Richardson.

Blocken monteras på Koviks återvinningsanläggning i Gustavsberg 23-24 maj.

Kontaktperson på plats: SITA/Koviks Återvinningsanläggning: Magnus Skoglund, Drift & Produktionschef

Tel: 08- 519 331 73

För ytterligare information och frågor kontakta informationsansvarig C3C:

Maria Gustavsson Tel: 0766 – 26 78 04 maria@c3c.se

C3C:s  måsättning är att vara det företag som väljs i första hand av såväl konsulter och entreprenörer som slutkunder. Detta vill vi uppnå genom hög kompetens, engagemang samt säkra och välutvecklade produkter. C3C står för Concrete m3 Constructions.