Energilogger - nödvändigt för att kartlägga energikostnader.

I alla kommersiella och industriella elinstallationer finns det många sätt på hur energi kan sparas – eller slösas bort. Några exempel på de mycket vanliga problem som helt i onödan ökar företagens energiräkningar är onödig drift av utrustning utanför arbetstid. Som till exempel ineffektiv belysning, obalanserad tre-fasförsörjning, dålig effektfaktor och höga nivåer av övertoner i elförsörjningssystemet. Men var finns det problem som störst? Med en energilogger kan mätningar göras på flera platser då den är lätt att flytta runt.

Så hur identifieras ett problem med strömförsörjningen? Du kan antingen gå den hårda vägen vilket innebär att man gör många mätningar med flera olika typer av instrument och sedan använder tid och expertis för att analysera och tolka resultaten. Eller så kan du gå den enkla vägen genom att använda en bärbar energilogger, en PEL-102, -103, eller -104 från Chauvin-Arnoux.

En energilogger är ett allt-i-ett-instrument som mäter elektriska parametrar; spänning, frekvens, ström, verklig effekt, reaktiv effekt, övertonsnivåer och mycket mer. Avgörande är att en energilogger inte bara mäter dessa parametrar utan att den även lagrar mätresultaten över en tidsperiod som kan sträcka sig från några minuter till flera månader. Detta är viktigt eftersom vissa typer av problem som exempelvis onödig drift av utrustning utanför arbetstid endast kan identifieras genom att ha tidsstämplade energianvändningsposter. Andra problem som exempelvis övertonsnivåer ändras ofta under dagen och från dag till dag.

Vi har därför redan identifierat de första kraven för en bra energilogger. Den måste klara av att lagra ett stort antal mätresultat och dessa resultat måste vara lätta att återhämta. En bekväm lösning är att energiloggern lagrar mätresultaten på ett SD-minneskort. Dessa minneskort är billiga och lättillgängliga. Eftersom korten kan bytas när de blivit fulla så ger de praktiskt taget obegränsad lagringskapacitet. En annan fördel är att vilken dator som helst kan användas för att läsa mätdata från minneskorten.

De mer grundläggande kraven på en bra energilogger är säkerhet, bekvämlighet och användarvänlighet. Eftersom en den med största sannolikhet kommer att användas i centraler är det viktigt att det har en kat III eller kat IV säkerhetsklassning enligt IEC 61010.

För att gå vidare till bekvämlighet så är det viktigt att komma ihåg att en den energilogger du väljer är en bärbar enhet. Den kommer utan tvekan att användas på många olika platser. Detta innebär att mångsidighet är viktigt – den ska vara lämplig för användning på en-fas och tre-fassystem. Enkel installation är även det lika viktigt. Om en utrustning måste tas ur drift för att installera en energilogger är det ganska troligt att den kommer att tillbringa större delen av sitt liv liggande i ett skåp i stället för att hjälpa till att spara pengar.

PEL energiloggrar från Chauvin-Arnoux använder Rogowski-spolar för strömmätning. Detta kan låta väldigt tekniskt men i själva verket är en Rogowskispole en böjbar och flexibel spole som enkelt lindas runt ledaren där strömmen skall mätas. Ingen direkt elektrisk anslutning görs. Det innebär snabb, enkel och säker installation utan att bryta strömkretsen. För spänningsmätningen finns magnetiska mätprobar. Dessa sätts fast direkt på skruvhuvuden eller andra lämpliga anslutningspunkter vilket gör att befintliga ledningar inte behöver röras.

För enkelhetens skull bör en energilogger även vara kompakt eftersom den oftast måste monteras i centraler eller paneler där utrymmet är begränsat. En magnetisk baksida är en annan mycket praktisk funktion eftersom den gör att en energiloggern kan monteras snabbt på vilken lämplig metallyta som helst som en dörr eller vägg.

Självklart kommer användargränssnittet att spela en stor roll för användbarheten av en energilogger. Den ska ha en stor lättläst display och ett tydligt logiskt menysystem för val av de parametrar som ska mätas, lagras och visas. Chauvin-Arnoux PEL energiloggrar har en kraftfull men ändå intuitiv svensk mjukvara för PC för att analysera mätresultat och skapa rapporter. Det är dessutom möjligt att konfigurera, övervaka och analysera resultat i realtid från en Android-enhet eller lokal PC. Är PEL ansluten till ett nätverk kan upp till 12 st PEL ses och fjärrstyras samt fjärravläsas.

Där krav på realtidsövervakning finns har är det bra med flera val av kommunikation. Bluetooth är mycket bekvämt för lokala anslutningar utan kablar.

USB-anslutningar är tillförlitliga och lätta att installera men är begränsade till lokala anslutningar. Ethernet- eller WiFi-anslutning är därför ett utmärkt alternativ för fjärrövervakning. Vilket PEL energiloggrar från Chauvin-Arnoux har.

För att kunna få mätningar värda att analyseras från en energilogger behövs frekvens, spänning och ström utförda med TRMS. Naturligtvis måste även effekt- och reaktiv-effekt tillsammans med effektfaktor kunna mätas. Dessutom är det bra att kunna registrera energianvändning. Observera att detta inte är samma sak som kraft, -energi är kraft multiplicerat med tid och det är energi snarare än kraft du betalar för.

En energilogger bör även kunna mäta individuella övertoner eftersom moderna arbetsplatser är fulla av icke-linjära belastningar som frekvensomriktare, LED-belysningssystem, IT-utrustning och UPS. De producerar alla en mängd övertoner i elsystemet. Och övertoner är dåliga nyheter. Övertoner minskar inte bara energieffektiviteten de genererar även värme och kan leda till allvarliga fel på din utrustning. Med detta i åtanke är det värt att notera att energiloggrar varierar avsevärt i hur de mäter och spelar in övertoner.

Vissa energiloggrar visar kanske bara mätningar av den totala övertonshalten (THD) vilket kan vara en användbar siffra men ger inte tillräckligt med information för att spåra den troliga källan till övertonerna eller för att vägleda dig till lämpliga åtgärder. Andra energiloggrar kan vara begränsade till att endast mäta övertoner av de lägre ordningstalen men för de mest meningsfulla resultaten är mätningar upp till 50:e ordningstalet ovärderliga så det lönar sig definitivt att välja en energilogger som kan tillhandahålla sådana mätningar.

Om du följer rekommendationerna i den här artikeln kommer du nästan säkert att få en energilogger som är säker och bekväm att använda. Vilket kommer att hjälpa dig att identifiera områden där du kan göra betydande energibesparingar. Och kom ihåg att när du väl har vidtagit dina energisparåtgärder så är din energilogger långt ifrån överflödig. Den kommer att användas för att bekräfta effektiviteten av åtgärder och kontrollera att det inte gjorts några efterföljande förändringar i anläggningen som kan minska energieffektiviteten.

Slutligen är portabla energiloggrar inte särskilt svåra att använda. Det kan dock finnas tillfällen då råd och vägledning på svenska är välkommet. Så välj en leverantör som inte bara har rykte om sig att leverera kvalitetsprodukter utan även för att ge stöd och support om det skulle behövas.

Se mer on energiloggning på vår YouTube kanal