Smidig energiövervakning med PEL

Vi behöver mäta och övervaka vår energiförbrukning av olika skäl. Det främsta skälet är ofta de ökande energikostnaderna. Stora besparingar kan göras genom att identifiera ineffektiv utrustning och sådant som förbrukar energi utanför ordinarie arbets- och öppettider. Sen finns våra egna önskningar om att förbättra våra ”gröna” referenser genom att minska utsläppen i linje med förordningar av de svenska energi- och klimatmålen och de uppsatta målen inom EU fram till år 2030.

Studier från brittiska Carbon Trust visar att besparingar på upp till 20 % kan uppnås genom energieffektivisering. Genom att övervaka energiförbrukningen under 24 timmar så kan identifiering av utrustning som drar ström utanför arbetstiden göras och beräknas.

Energiförbrukningen av denna utrustning beräknas stå för 46 % av den totala förbrukningen i små- och medelstora företag.

Kontorsutrustning spelar en viktig roll i ett litet företags energiförbrukning och att stänga av icke nödvändig utrustning i slutet av dagen kan ge besparingar på 10-15 %. Kostnadsberäkningar för kontorsutrustning som lämnas i ”stand-by” under helgdagar och helger kan i genomsnitt kosta små- och medelstora företag upp till 70 000 kronor per år. Upp till 40 % av en fastighets elanvändning kan beräknas komma från belysning. Att installera närvarosensorer, dagsljussensorer eller fotoceller och ersätta befintlig belysning med LED-moduler kan minska elkostnaderna med mellan 30 % och 80 %.

När du väl bestämt dig för att titta närmare på din elanvändning, så är det bäst att köpa en effekt- och energilogger (PEL). Loggern kan du flytta runt i din anläggning, övervaka elanvändningen på olika platser och göra det möjligt att identifiera samt mäta de kommande besparingar som ska göras. Genom att övervaka och mäta innan och efter en energibesparande åtgärd gjorts kan besparingar beräknas och motivera alla nödvändiga utgifter.

Ett annat bra argument för lite större företag är att kontinuerligt mäta och övervaka sin energiförbrukning med ett flyttbart system. Då kan man flytta runt loggern samt kartlägga elförbrukningen på olika förbrukare över tid. Det blir enkelt att identifiera förbrukningen utanför ordinarie arbetstider. Dessutom fås möjligheten att övervaka elkvalitetsparametrar som effektfaktorer och övertoner.

Moderna installationer kan redan ha sådana övervakningssystem monterade. Men har man en lite äldre installation så stöter man ofta på problem med eftermontering. Även kostnaderna för att installera ett permanent system i en installation ger arbetskraftskostnader samt produktionsstörningar. Som t.ex. att stänga av strömmen och klippa hål i paneler för att passa in en mätare) kan göra att ett sådant projekt blir dyrt.

Nu förtiden kan en smidig effekt- och energilogger (PEL) användas för att utföra de loggningar du behöver göra i installationen och sedan göra en ”halvpermanent” enkel installation i distributionsskåpet för kontinuerlig övervakning.

PEL-loggrar är utformade för att ha små yttermått så att de kan fästas magnetiskt på insidan av en skåpdörr eller ett annat lämpligt utrymme. De kan lämnas halvt permanent installerade medan de är säkert inlåsta.

Flexibla Rogowski-strömtänger och magnetiska spänningsprober gör det enkelt att ansluta loggern till installationen.

Dessa mätloggrar kan strömförsörjas från den befintliga installation som de är anslutna till och kan kopplas in till datornätverket via ethernet eller Wi-Fi för fjärrövervakning. Överföring av mätdata görs via en vanlig surfplatta, smartphone eller direkt till PC. När PEL är uppkopplad till PC kan även larm samt rapportfunktioner aktiveras som sänds till vald e-mailadress.

PEL kan du använda på flera ställen i din installation. Enkelt om du vill övervaka vissa delar av en förbrukare eller en hel matning. När du vill använda den någon annanstans kan du flytta den.

Förmodligen det mest kostnadseffektiva sättet att få en tillfällig eller permanent loggningslösning för att kunna minska din energiförbrukning och därigenom sänka dina kostnader.

• energimätning
  • fluke energilogger
  • effektmätning
  • chauvin-arnoux
  • ethernet
  • effekt och energi optimering
  • spara energi
  • logger
  • övertonsmätning
  • energieffektivisering
  • nätverksanalysatorer
  • energikonsumtion
  • logga energi
  • energiförbättring

Internationellt är vi ett världsomspännande nätverk av 10 dotterbolag med 1000 anställda. Våra varumärken är Chauvin-Arnoux, Metrix, CA Energy, Pyro-Côntrole och Multimetrix. Naturligtvis är vi ISO9001 och ISO14001 certifierade.  Vi kalibrerar även kraftinstrument och elektriska mätinstrument, både spårbart och ackrediterat.

Se mer om oss på vår hemsida www.chauvin-arnoux.se