Fredrik Ström, ny VD för Calluna AB.

Fredrik Ström i ledningen - Ny VD för miljökonsulten Calluna AB

Den 1 september 2019 tillträdde Fredrik Ström tjänsten som VD på Calluna AB, med huvudkontor i Linköping. Han ersätter Håkan Ignell som har varit bolagets tillförordnade VD sedan 2017 och som även är en av företagets grundare.

Mångårig erfarenhet från större organisationer

– Styrelsen har som mål att Calluna ska växa ytterligare de kommande åren, berättar tidigare VD:n Håkan Ignell. För att möjliggöra att verksamheten växer på ett genomtänkt sätt har vi nu rekryterat Fredrik Ström som har erfarenhet av större organisationer. Med honom i ledningen, och med våra kompetenta medarbetare runt om i landet, så finns det mycket goda förutsättningar att vi ska nå våra uppsatta mål.

Fredrik Ström kommer närmast från tjänsten som vice VD inom laboratoriekoncernen SYNLAB (tidigare ALcontrol), med nordiskt fokus på miljö- och livsmedelsanalyser. Han har sedan tidigare även mångårig erfarenhet från läkemedelsindustrin. Fredrik har hela sitt yrkesliv arbetat med kundnytta, försäljning, organisationsutveckling och förändringsarbete.

– Det känns både roligt och utmanande att få bli delaktig i Callunas framgångsrika verksamhet inom miljöområdet, säger nye VD:n Fredrik Ström. Sverige och vår bransch behöver ett starkt, kompetent och konkurrenskraftigt Calluna!

Stöd för hållbar användning av mark och vatten

Calluna AB grundades 1992 och är idag ett av Sveriges betydande miljökonsultföretag, med drygt 70 medarbetare och kontor på åtta platser i landet. Detta möjliggör såväl nationell täckning som regionalt fokus med lokal erfarenhet. Calluna är också efterfrågade för uppdrag i Norden. Affärsidén är att stötta sina kunder i deras arbete för hållbar användning av mark och vatten i enlighet med de svenska och globala miljömålen. Uppdragsgivare är bland annat kommuner, länsstyrelser, myndigheter, laboratorieföretag, vattenvårdsförbund, exploateringsföretag, arkitekter, landskapsarkitekter och advokatbyråer.

– Det känns mycket bra att få lämna över stafettpinnen och VD-skapet till Fredrik Ström, säger Håkan Ignell. Det ska bli riktigt spännande att få följa företagets utveckling de kommande åren.

Calluna AB grundades 1992 och är idag Sveriges ledande naturmiljökonsultföretag. Vår affärsidé är att stötta våra kunder i deras arbete för hållbar användning av mark och vatten i enlighet med svenska och globala miljömål. Med omkring hundra engagerade medarbetare runt om i landet möjliggörs såväl nationell täckning som regionalt fokus och lokal erfarenhet.