ETT HÅLLBART ÅTAGANDE: LUFTKVALITET FÖR EN BÄTTRE FRAMTID

ETT HÅLLBART ÅTAGANDE: LUFTKVALITET FÖR EN BÄTTRE FRAMTID

Stockholm, Sverige, 9 juni 2022 – Under de senaste snart 60 åren har Camfils uppdrag varit att leverera lösningar gällande luftkvalitet inomhus för att skydda människor, processer och miljön. Covid-19-pandemin, som nådde sin kulmen under 2021, visade hur viktigt det är med bra luftkvalitet inomhus (IAQ), särskilt för att skydda människor. Året lyfte också fram förhållandet mellan människa och natur. Med tystare städer och mindre närvaro från människor tog naturen och djurliv mer plats i våra städer runt om i världen. Det ger en insikt kring vikten av att skapa en långsiktig balans och relation till naturen omkring oss.

Hållbar utveckling hos Camfil
Filterlösningar är viktigt för att skydda människor, processer och miljön. Med energieffektiva produktlösningar skyddas människors hälsa samtidigt som miljöpåverkan minskar. Detta är en drivande faktor för Camfil till ytterligare utveckling av innovativ teknik för hållbara högpresterande luftfilter. Camfils hållbarhetsrapport lyfter fram det djupa engagemanget och aktiviteterna i alla delar av verksamheten. Mark Simmons, VD och koncernchef för Camfil, förklarar ”Sedan mer än ett halvt sekel tillbaka är hållbar utveckling inte bara något vi gör, det är vad vi är.”

Vikten av inomhusluftens kvalitet
Hållbar utveckling och klimatförändringar är fortfarande en viktig fråga globalt sett och allt fler människor blir medvetna om att luften vi andas inomhus, i vissa fall, kan vara mer förorenad än luften utomhus. Renluftslösningarna gynnar inte bara människor och deras hälsa, välbefinnande och produktivitet, utan kan också påverka processer och vara avgörande i kritiska miljöer – det som uppmärksammades under pandemin, anses nu vara en nödvändig standard för framtiden.

Hållbarhetsrapporten för 2021 lyfter fram våra många initiativ för att ytterligare förbättra kvaliteten på inomhusluften tillsammans med energi- och driftseffektivitet vilket är en del för att nå både våra och våra kunders hållbarhetsmål. De åtgärder vi gör ska följa de hållbarhetsmål som våra ägare har satt upp - att positivt påverka människor, processer och miljö med hjälp av god inomhusluftkvalitet. Det här ska vi alla ha med i vårt dagliga arbete" – Åsa Lidström, Hållbarhetschef på Camfil Svenska AB.

Hållbar utveckling på Music City Center
I hållbarhetsrapporten 2021 redovisas en fallstudie som visar hur det lokala Camfilkontoret och Music City Center i Nashville, Tennessee, samarbetade för att förbättra inomhusluftens kvalitet för besökarna samtidigt som de minskade avfallsmängderna, energiförbrukningen, koldioxidavtrycket och de totala driftskostnaderna. ”Det här är ett utmärkt exempel på att det inte kostar, utan istället lönar sig att engagera sig för hållbarhet,” berättar Mark Davidson, marknadschef för Camfil, USA.

FN:s globala mål för hållbar utveckling
FN:s 17 mål för hållbar utveckling (UNSDG) och relaterade mål syftar till att bekämpa ojämlikhet, stoppa extrem fattigdom och skydda den värld vi lever i. För att uppnå de hållbara utvecklingsmålen måste företagen göra betydande insatser genom att anta ett hållbarhetstänkande och förankra hållbarhet i sina företagsstrategier, kärnverksamheter och de anställdas beteende. I denna rapport presenterar Camfil nyckelindikatorer för hur företaget skapar en bättre och mer hållbar organisation, som styrs av visionen och värdegrunden ”Clean air, a human right?”, eller på svenska: "Är ren luft en mänsklig rättighet?"

UN Global Compact
Camfils uppförandekod följer bland annat UN Global Compacts tio principer gällande mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och antikorruption samt innehåller även riktlinjer för både anställda och affärspartners. Den innehåller omfattande miljökrav för externa partners för att främja energieffektivitet och hållbar resursanvändning. UN Global Compact grundades för att uppmuntra företag runt om i världen att integrera ansvarstagande i sina verksamheter, och som medlem rapporterar vår organisation årligen om de framsteg som görs.

Rapportens viktigaste punkter: Kundcase och affärsinitiativ

• I Danmark samarbetade Camfil med Middelfart vilket resulterade i en molekylär- och kolfilterlösning för att eliminera luftföroreningar utomhus vid stadens avloppsreningsverk.
  • I en studie fann University College Dublin och Mater Hospital i Dublin att Camfils City M-luftrenare avlägsnar aerosoler från otillräckligt ventilerade rum fyra gånger snabbare än normalt. Det här är en tankeställare eftersom WHO har förklarat att Covid-19 huvudsakligen smittar genom inandning av luftburna aerosoler på nära håll.
  • Kraftverket Alto Garda i Italien kunde minska sina CO2-utsläpp från sina gasturbiner med 1 100 ton per år, vilket resulterade i ett betydligt lägre tryckfall, längre filterlivslängd och stora besparingar i bränsleförbrukningen.
  • I Svenska Paviljongen och dess skogstema på Expo 2020 i Dubai kunde en miljon besökare – andas ren luft tack vare att Camfil bidrog i samsponsring av renluftslösningar till paviljongen.
  • I hållbarhetsrapporten presenteras pågående projekt, t.ex. livscykelanalyser av produkter (LCA), insatser för minskad avfallsproduktion och exempel på minskade koldioxidutsläpp i form av energieffektiva lösningar.

Camfil arbetar ständigt med att utveckla och förbättra företagets hållbarhetsarbete. World Economic Forum anger att mer än hälften av världens BNP är beroende av naturen och ett fungerande ekosystem. Det är därför viktigt för företag över hela världen att skapa en långsiktig balans och relation genom att sammankoppla naturen med människor, produkter och processer. Ett gott exempel är Camfils arbete och vad Camfil levererar, om du vill veta mer kan du ladda ner hela rapporten här 2021 Camfils Hållbarhetsrapport