Åsa Lidström Director Sustainability & Quality på Camfil Svenska AB tilldelas Handelskammarens hållbarhetspris 2023.

Pristagare Åsa Lidström en sann inspiratör och ledare på Camfil – För en mer hållbar omvärld

East Sweden Sustainability Award instiftades av Östsvenska Handelskammarens för 5 år sedan och delas nu ut varje år. Handelskammaren vill med detta pris uppmärksamma företag och personer i den östsvenska regionen som visar vilja och ambition att skapa varaktig förändring inom hållbarhet på lång sikt. Detta med bakgrund av FN:s globala mål.

Nomineringen för 2023 års pristagare öppnade i januari och den 20 april i samband med Handelskammarens årsmöte fick pristagare Åsa Lidström Director Sustainability & Quality på Camfil Svenska AB ta emot priset med följande motivering:

Som en sann inspiratör och ledare på Camfil Svenska AB har Åsa Lidström uthålligt verkat för hållbarhet som gör skillnad på riktigt. Hon är drivkraften bakom stora delar av bolagets framgångsrika hållbarhetsarbete och hennes engagemang ger effekt i det lokala näringslivet. Åsa delar generöst med sig av sina kunskaper och metoder till andra aktörer i Trosa kommun. För sitt outröttliga och inspirerande arbete för en mer hållbar omvärld tilldelas Åsa Lidström Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris East Sweden Sustainabilty Award 2023.

” Jag är så glad, tacksam och lite överväldigad. Det är jättekul att någon utanför företaget uppmärksammar det man gör, men jag måste också säga att det inte bara är jag utan hela mitt team med mig. Vi tar små steg hela tiden och gör förändringar tillsammans med flera aktörer i näringslivet” - Åsa Lidström Director Sustainability & Quality, Camfil Svenska AB.

Inför 2023 års utnämning bestod juryn av Michael Sterne, Länschef Östergötland på Handelsbanken samt pristagare av 2019 års hållbarhetspris, Anna Axelsson, VD på Envima, som dagligdags hjälper andra företag med att utforma och nå sina hållbarhetsmål samt från Östsvenska Handelskammaren Maria Björk Hummelgren, Näringspolitisk chef, Jonna Hedlund, projektledare 100-listan och styrelsefrågor, samt Jennifer Berg, Marknadskommunikatör.

Vi fick in många fina nomineringar, men Åsa och Camfil stod ut med sitt kompletta och genomtänkta arbete inom hållbarhet på flera plan. Utöver själva affärsidén och produkterna de tillverkar, genomsyras verksamheten av omtanke om såväl personalens som kunders och omgivningens välmående. Det är svårt att tänka sig en mer värdig mottagare av hållbarhetspriset” - Maria Björk Hummelgren, Näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

Mer information om utmärkelsen hittar du här.
Mer information om hur Camfil arbetar med de globala målen hittar du här.