Altia och Carlsberg utökar transportssamarbetet och tecknar treårigt avtal  2013-03-25

Altia och Carlsberg utökar transportssamarbetet och tecknar treårigt avtal 2013-03-25

Carlsberg Sverige tar över Altias transportverksamhet i Stockholm, samt skriver ett treårigt avtal för all transport av Altias sortiment av vin och sprit i hela landet. Detta kommer bland annat möjliggöra högre fyllnadsgrad i lastbilarna vilket totalt sett innebär färre lastbilar på våra vägar och därmed mindre miljöpåverkan.

– Detta visar att Carlsberg Sverige inte bara gör väldigt bra öl utan också att vi har en erkänt effektiv transportverksamhet. Vi ligger också i topp när det gäller de krav som Systembolaget sätter upp både när det gäller tidspassning samt minimerad miljöbelastning, förklarar Hasse Larsen, Customer Supply Chain direktör på Carlsberg Sverige.

Treårigt avtal av all distribution

Altia som är den ledande leverantören av vin och sprit till Systembolaget har beslutat att fokusera på sin kärnverksamhet, att utveckla sina varumärken samt bedriva distributörsverksamhet och väljer därför att inte fortsätta driva transporter i egen regi.

Carlsberg Sverige har sedan tidigare ett avtal omfattande transporter av Altias sortiment till hela Sverige exklusive Stockholmregionen. From den 13 maj kommer nu Carlsberg Sverige att överta all transport för Altia, samt transportverksamheten i Stockholm. Det innebär också att två anställda inom Altias transportverksamhet väljer att gå över till Carlsberg Sverige. Transportavtalet med Altia är treårigt.

– Vi ser fram emot att utöka samarbetet med Carlsberg inom transporter av våra varor. Vi bygger vidare på ett mångårigt och väl fungerande samarbete samt tar nästa steg mot att kunna erbjuda kunden det bästa totalerbjudandet på marknaden, förklarar Nils Hamvik, Site Manager Altia Sweden AB.

För mer information Carlsberg Sverige:
Jörgen Welter
Kommunikatör Carlsberg Sverige
jorgen.welter@carlsberg.se

För mer information Altia:
Caroline Grundström
Communications Manager Altia Sweden
caroline.grundstrom@altiacorporation.com

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och
internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med försäljning på över 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se

Om Altia

Altia, med rötter i Finland, är den ledande leverantören av vin och sprit i Norden och är även verksamt i Baltikum. I Sverige är Altia marknadsledande och den största leverantören av vin och sprit till bl. a. Systembolaget. Företaget bedriver utveckling, tillverkning, distribution samt försäljning och marknadsföring av ett spännande sortiment med välkända produkter bestående av såväl egna varumärken som agenturer. Blossa Glögg, Chill Out Wine, Koskenkorva Vodka, O.P. Anderson och Grönstedts Cognac är bara några exempel. Företaget omsätter 460 miljoner Euro och har över 1000 anställda i Norden och Baltikum. Mer information på www.altiacorporation.com