Carlsberg utser Peter Schmeichel till ambassadör för EURO 2012

Carlsberg utser Peter Schmeichel till ambassadör för EURO 2012

Idag presenterar Carlsberg, som är officiell sponsor till EURO 2012, den forna proffsmålvakten Peter Schmeichel som global ambassadör för sponsorskapet. Det blir även startskottet för bryggeriets storsatsning på fotbolls-EM 2012.

Den legendariske forne målvakten, som bland annat spelat för Danmarks landslag och Manchester United, blir nu en aktiv del i Carlsbergs engagemang i årets största fotbollsfest.

– Det här är ett fantastiskt tillfälle för oss och vi är mycket glada över att ha Peter med i vårt lag. Han har inte bara spelat fotboll i de två största Carlsberg-länderna, Danmark och Storbritannien, han är även välkänd i hela Europa och Asien. Vi är säkra på att Peter kommer att hjälpa oss att gå i mål med ytterligare en mycket lyckad kampanj för EURO 2012, säger Jørgen Buhl Rasmussens, Carlsberg Group's President and CEO.

Som ambassadör kommer Schmeichel att involveras i många olika aspekter av Carlsbergs EM-satsning, som till exempel att engagera fans genom en ny Facebook-kampanj, the Fan Challenge, där fans får möjligheten att komma till EURO 2012 och presentera Carlsbergs "Man of the Match Award" vid finalen.

– Det är mycket smickrande att få vara ambassadör för Carlsberg som har en så stark koppling till europeisk fotboll. Det är mycket tack vare Carlsberg som jag fick möjligheten att spela fotboll. När jag växte upp drömde jag om att få spela för både mitt land Danmark och för Manchester United. På den tiden, 70-talet, hade Carlsberg redan börjat investera i och stödja dansk fotboll och det gjorde det möjligt för mig att satsa på denna underbara sport, avslutar Peter Schmeichel.

Involvera fans
För den kommande turneringen har Carlsberg gett fansen möjligheten att komma till EURO 2012 och själva känna av spänningen. Från och med nu och fram till mitten av maj kommer supportrar att kunna besöka www.facebook.com/Carlsberg, "gilla" sidan och därefter anta en rad utmaningar och uppgifter som bevis på deras vilja att komma till turneringen.

För mer information och bilder,
www.carlsberggroup.com/media/PressKits/EURO2012
, www.facebook.com/Carlsberg och www.carlsberg.com

eller kontakta:
Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa, Pepsi och Festis är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se