Dansskildring på film vann 100 000 kronor - Björn Ranelid och Mario Amigo valde Lucas och Patrik i Pepsi Refresh

Med en ambition att skildra danssverige på ett helt nytt sätt visade Lucas Carlsson och Patrik Andersson att deras filmidé var värd 100 000 och en vinst i Pepsis idéprojekt Pepsi Refresh Project. Björn Ranelid, dansaren Mario Amigo och Nanny Marianovic från Fryshuset satt i den tuffa jury som utsåg Stockholmskillarnas projekt till vinnaren.

Dans är, precis som många andra subkulturer, en ganska stängd värld för den som står utanför. Med en film som skildrar danssverige inifrån vill de unga dansarna och filmarna Lucas Carlsson och Patrik Andersson från Stockholm ändra på det. När de upptäckte att Pepsis idétävling Pepsi Refresh Project sökte dansrelaterade idéer blev det startskottet för det projekt som nu gett dem förstaplatsen i tävlingen och 100 000 kronor till att spela in sin film.

Men innan vinsten blev deras var de tvungna att ställa sig på scen och övertyga en jury bestående av Björn Ranelid, dansaren Mario Amigo och Nanny Marianovic från Fryshuset om att det bland de tio finalisterna var just deras idé som förtjänade vinsten.

- Vi vill visa mer djupgående vad det innebär att vara dansare och samtidigt presentera danskulturen på ett verklighetstroget sätt. Det finns inte den typen av dansfilm idag, säger Lucas Carlsson.

Nu kommer killarna att få hjälp att utveckla och konkretisera sin grundidé med hjälp av coachning från Pepsi Refresh Projects samarbetspartner Fryshuset. Fryshuset har en bred ungdomsverksamhet och lång erfarenhet av att arbeta med ungas kreativitet, passion, drömmar och entreprenörskap. De övriga nio finalisterna vann 10 000 kronor som en morot för att fullfölja drömidén.

Om Pepsi Refresh Project

Satsningen Pepsi Refresh Project lanserades i Sverige under våren och hämtar inspiration från den amerikanska upplagan. Genom en rad utmaningar vill Pepsi uppmuntra ungas idéer och kreativitet i ett projekt som löper året ut. De tio ungdomar som tar sig hela vägen till finalerna får presentera sina idéer för en jury bestående av författaren Björn Ranelid, en representant från Fryshuset samt en gästdomare som varierar från gång till gång. Projektets ambassadör och ansikte utåt är artisten Petra ”September” Marklund, och Pepsi Refresh Project genomförs i nära samarbete med Fryshuset som dagligen arbetar med att uppmuntra ungdomar att följa sina drömmar.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. Mer information om företagen finns på www.carlsbergsverige.se

Om Fryshuset

Fryshuset gör det möjligt för unga att förändra världen. Man utgår ifrån ungas passioner och skapar gemenskaper där unga hörs, räknas och utvecklas. Idag bedriver Fryshuset ett 30-tal olika verksamheter och finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och finns representerade över hela landet via sitt Riksnätverk av ungdomsorganisationer. Man arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Fryshuset tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Mer information finns på www.fryshuset.se