Fastare fisk och mörare kött med öl i marinaden

Fastare fisk och mörare kött med öl i marinaden

Nu är grillsäsongen här, svenskarnas favorittid om året. Genom att använda öl i marinaden blir köttet mörare och fisken fastare, samtidigt som smaken får en skjuts. Ölet hälls även med fördel på kolet för ytterligare smak. Nu tipsar Karin Berntson, sommelier och smakexpert på Carlsberg Sverige, om sin bästa ölmarinad för sommarens många grillkvällar.

Så snart solen tittar fram så plockar svensken fram grillen. Oavsett vad man väljer att tillaga – färsk kyckling, en fin bit fisk eller en hederlig flintastek – så bidrar en ölmarinad både till konsistens och smak.

Öl innehåller lätt syra samt ett enzym som tillsammans gör kött mört. Även fisk passar bra att marinera i öl eftersom syran gör fisken fastare och den håller ihop bättre på grillgallret. En ölmarinad förhöjer även smaken; kyckling, fisk och skaldjur får en lätt och fräsch citruston ihop med ett ljust lageröl, medan rött kött blir fylligare i smaken av en stout eller mörk ale.

– Det finns få grillknep som är så enkla och effektiva som en ölmarinad, det är lite av ett universalknep. Jag hoppas många svenskar testar att blanda ihop en egen ölmarinad i sommar, säger Karin Berntson dryckesutbildare och smakexpert på Carlsberg Sverige

Karins bubblande ölmarinad
    Till sommarens grillkvällar rekommenderar Karin Berntson en marinad baserad på ett ljust lageröl med en hint av citrus. Marinaden passar både till kyckling och fisk, men genom att byta ut det ljusa lagerölet mot en mörkare öl med rostad malt, som t.ex Carnegie Porter, kan den med fördel även användas till rött kött.

•  1 dl Carlsberg Hof Organic eller Carlsberg Non Alcoholic
    •  1⁄2 dl olja
    •  Färsk ingefära
    •  Färsk röd chili
    •  Vitlök
    •  Salt

Gör så här
    Finhacka chili och riv ingefära. Blanda samman med öl, olja, pressad vitlök och salt. Lägg fisken eller kycklingen i en plastpåse och häll över ölmarinaden. Förslut påsen och förvara den kallt, gärna i kylskåp. Kycklingen marineras med fördel över nattten medan fisken bara behöver några timmar. Häll gärna lite öl över kolet innan du grillar.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige Tel: 070-483 05 48
    E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se