Nu invigs Stockholms nya hantverksbryggeri  – Bryggeri och restaurang med öl och mat i perfekt harmoni

Nu invigs Stockholms nya hantverksbryggeri – Bryggeri och restaurang med öl och mat i perfekt harmoni

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson inviger Nya Carnegiebryggeriet. I bakgrunden bryggmästare Anders Wendler.

Idag den 27 mars 2014, invigs Nya Carnegiebryggeriet – ett nytt och modernt hantverksbryggeri i den K-märkta Lumafabriken i Hammarby Sjöstad med en egen restaurang. Bakom projektet står Carlsberg Sverige och Brooklyn Brewery, samt privata investerare. Bryggeriets ambition är att bli en samlingsplats för alla som vill utforska ölets värld.

Nya Carnegiebryggeriet är ett modernt hantverksbryggeri som vilar på gamla anor och förenar historia, innovation och kvalitet. Arbetet med att förverkliga visionen om ett nytt hantverksbryggeri i Stockholm inleddes för mer än två år sedan och idag invigdes byggeriet officiellt av Landsbygdsministern Eskil Erlandsson.

Bryggmästaren Anders Wendler och platschef Fredrik Vogel har, tillsammans med de tre andra bryggarna, Josefine Karlsson, Christoffer Thurgesson och Karl Fornarve, haft en hektisk tid, men nu har drömmen om ett nytt hantverksbryggeri i Stockholm blivit verklighet.

– För mig är öl både mitt jobb och min hobby. Därför känns det helt fantastiskt att ha fått vara med och skapa Nya Carnegiebryggeriet som vi hoppas kommer att bli ett öltempel för alla som vill utforska ölets värld, säger Anders Wendler.

Redan till premiären finns det fem olika öl som har utvecklats i nära samarbete med Brooklyn Brewery som ansvarar för driften av bryggeriet. En av ölen är Nya Carnegie J.A.C.K, en IPA vars namn består av de första bokstäverna i bryggarnas förnamn (Josefine, Anders, Christoffer och Karl).

– Ända sedan starten har vi på Brooklyn Brewery blickat utåt och rest mycket utomlands för att förkovra oss inom olika ölkulturer. I Sverige har vi alltid välkomnats med öppna armar, därför är det naturligt för oss att samarbeta med våra vänner här, och tillsammans skriva ett nytt kapitel i ölets historia, säger Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery i New York.

Nya Carnegiebryggeriet tillverkar småskalig kvalitetsöl som både är välsmakande och nyskapande. Ölen kommer att säljas på fat och flaska och kommer att finnas på de närmsta Systembolagen och hos utvalda restauranger och barer i Stockholm, Sverige och världen.

Restaurang Nya Carnegiebryggeriet
I bryggeriets lokaler finns även en restaurang där kombinationen öl och mat står i fokus. Restaurangen drivs av restaurangchefen Tobias Nordahl och kökschefen Billy White, båda med gedigen gastronomisk erfarenhet. Närmast kommer de från Mattias Dahlgrens Matbaren i Stockholm respektive Fäviken i Jämtland. I Hammarby Sjöstad kommer de att skapa något helt nytt i det gamla K-märkta Lumahuset nere vid vattnet jämte bryggeriet.

– Restaurang Nya Carnegiebryggeriet är ett fantastiskt projekt. Det som inspirerade mig mest var det första mötet med bryggarna. Deras hantverkskunnande och entusiasm smittade verkligen av sig. Restaurangen har en inbjudande atmosfär där alla är välkomna, från ölentusiasten till paret som har ordnat barnvakt för kvällen. Närheten till egenproducerad hantverksöl ger restaurangen en extra krydda, säger Billy White, kökschef på restaurang Nya Carnegiebryggeriet.

Restaurangen och bryggeriet öppnar på för allmänheten mitten av april 2014.
Besök www.nyacarnegiebryggeriet.se för mer information och bokning.

För mer information, kontakta: Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige,
Tel: 070-483 05 48. E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

Högupplösta bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/carlsberg_sverige_ab__