I en trafik- eller cykellekplats lär sig barnen cykla och röra sig i trafiken på ett tryggt och roligt sätt.

C: Bygg cyklellekplatser i Stockholm – för barnens och klimatets bästa

Barns möjlighet att röra sig i staden är viktig för deras utveckling. Barns cyklande behöver öka, både av frihets- och hälsoskäl. Centerpartiet i Stockholm vill därför etablera cykellekplatser där barn och ungdomar genom lek blir duktiga och säkra cyklister.

En trafik- eller cykellekplats är en miniatyr av den verkliga trafikmiljön, med gator, korsningar, rondeller, trafikljus och vägmärken. Allt är storleksanpassat till barn men trafikreglerna är desamma. Sådana är vanliga i Danmark där skolorna även använder dem för att träna på trafikregler.

– Vi vill genomföra pilottester för cykellekplatser i Stockholm, förslagsvis i Järvaområdet, Vårberg och Årstafältet, med målet att etablera permanenta cykellekplatser. Många barn och ungdomar rör på sig för lite eller är fysiskt inaktiva. Cykellekplatser tror vi kan bidra till att fler barn och ungdomar rör på sig i staden, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Cykellekplatser ger barn och ungdomar möjlighet att lära sig grunderna och kunna utvecklas till goda och duktiga trafikanter. Genom lek lär sig barnen trafiksäkerhet, teknik och goda vanor under trygga former. Det är ett roligt och viktigt sätt att lägga grunden till framtidens trafikanter.

– Om man redan som barn får öva på hur man beter sig som cyklist i trafiken så minskar risken för olyckor och det ökar chansen att de cyklar som vuxna. Det är särskilt viktigt om föräldrarna inte cyklar. Att kunna röra sig på närliggande gator och cykla själv till skolan och fritidsaktiviteter är en viktig del i att bli självständig när man blir lite äldre, säger Svante Linusson (C), cykelpolitisk talesperson.

Cyklandet är fortfarande lågt i Stockholm, ca 10 procent av det totala resandet. Det kan jämföras med Amsterdam eller Köpenhamn där ca 40 respektive 60 procent cyklar till jobb och skola. Många anger otrygghet som ett skäl till att de väljer bort cykeln. Därför vill Centerpartiet förutom cykellekplatser bygga trygga, upplysta, breda och sammanhängande cykelvägar som är separerade från tung trafik, samt ha ett särskilt fokus på säker trafikmiljö runt skolor.

– Om fler tar cykeln får vi en bättre folkhälsa och mindre utsläpp. Men då behövs det mer än bara bättre och mer sammanhängande cykelvägar – vi behöver också visa barn och unga att det är roligt att cykla. Därför är cykellekplatser en utmärkt satsning för att få fler att börja cykla. Särskilt i Stockholms yttre förorter där andelen som cyklar är som lägst, säger Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40