Centerpartiets vision om ett nytt Marieberg med tunnelbanestationens uppgång på Västerbroplan.

Centerpartiet i Stockholm vill bygga tunnelbanestation i Marieberg

Med anledning av Region Stockholms samråd om stationsplaceringar för ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö föreslår Centerpartiet i Stockholm att en station även bör placeras i Marieberg. Marieberg är en plats med stor potential för centralt belägna bostäder och arbetsplatser och detta kan finansiera kostnaden för en ytterligare station på linjen.

– I Stockholm behöver vi öka takten i bostadsbyggandet. En nyckel för att uppnå detta är bra mobilitetslösningar och en smart utbyggnad av kollektivtrafiken. Här i Marieberg finns det potential för båda delarna – vi skulle kunna bygga fler bostäder och arbetsplatser och i samband med det placera en tunnelbanestation vid Västerbron, säger Karin Ernlund, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms stad.

2021 genomförde Region Stockholm en lokaliseringsutredning där det konstaterades att en station i Marieberg skulle ge upphov till samhällsekonomiska restidsvinster om 600 miljoner kronor. En ytterligare station på den nya linjen skulle enligt samma utredning kosta 1 miljard kronor att bygga. Enligt Centerpartiets beräkningar, utifrån möjlig exploatering av nya bostäder och kontor, kan en ny stationsplacering innebära exploateringsintäkter om 1-1,5 miljarder kronor. Det finns därmed inga ekonomiska argument för att avstå fler stationsplaceringar utmed den nya tunnelbanelinjen.

– Nyligen kom ytterligare en utredning som slår fast att Bromma flygplats kommer avvecklas, senast till 2035. I och med detta försvinner inflygningszonen över Marieberg och det ger oss nya möjligheter att bygga högt. Stockholm växer ständigt vilket kräver snabbare byggtakt och att bygga på höjden är ett sätt hantera behovet av bostäder och samtidigt kunna bevara och tillskapa parker och grönområden, säger Karin Ernlund.

Centerpartiet vill bland annat bygga skyskrapor och vill att området fylls med en blandning av bostäder, kontor, restauranger, hotell och butiker. De nya byggnaderna placeras längs med Gjörwellsgatan, Rålambsvägen samt på Fyrverkarbacken. Detta för att utnyttja den mark där det idag finns stora parkeringsytor och parkeringshus Centerpartiet föreslår vidare att Rålambsvägen får en grön allé som börjar vid Västerbron där nya tunnelbaneuppgångar placeras. Längs allén kan ytan nyttjas för att skapa olika paviljonger med kiosker, café och små butiker för att bidra till en mer levande stadsdel.

Centerpartiet ser också stora kollektivtrafiknyttor i att knyta ihop Kungsholmen med Södermalm med en anslutning av den nya linjen också i Hornstull.

– Möjligheterna att bygga högt, tätt och grönt vid Marieberg har ändrats radikalt genom Brommautredningen. Om det kan finansiera t-banestationer vid Marieberg och Hornstull längs den nya tunnelbanelinjen, ger det en unik möjlighet till en bättre trafiklösning mellan Kungsholmen och västra Södermalm med stora samhälls- och miljönyttor. Det är en chans vi inte får kasta bort utan som behöver prövas seriöst, både för klimatets, bostädernas och den regionala tillväxtens skull säger Gustav Hemming, gruppledare för Centerpartiet i region Stockholm.

Centerpartiet i Stockholm går till val på att göra Marieberg till en central del av staden genom att förtäta området och förse det med en tunnelbanestation. Centerpartiet har tagit fram skisser på hur detta kan se ut baserat på följande antaganden:

• Totalt 90 000 kvm kontors- och bostadsyta varav hälften utgörs av bostäder. Detta kan innebära 4 500 nya bostäder i Marieberg.
  • 10500 kvm nytt grönt café- och promenadstråk.