Markus Berensson (C), gruppledare i Trafiknämnden.

Centerpartiet vill se fler cykelgator i Stockholm

Centerpartiet välkomnar att Stockholm får sin första cykelgata på Surbrunnsgatan. Beslutet i Trafiknämnden igår är ett steg på vägen för att skapa en trafikmiljö som anpassas efter fler trafikslag än motorfordonstrafik.

– Vi vill nu att Trafiknämnden ger trafikkontoret i uppdrag att utreda hur cykelgator kan genomföras även på Götgatan, Högbergsgatan, Skeppsbron, Regeringsgatan och på mindre gator i närheten av skolor, säger Markus Berensson (C), gruppledare i Trafiknämnden.

Sedan Centerpartiet drev igenom den första cykelmiljarden för snart ett decennium sedan har Stockholms stad genomfört över 100 investeringsprojekt som syftar till att förbättra möjligheterna för snabb och säker cykelpendling. Den planerade cykelgatan på Surbrunnsgatan är 900 meter lång och beräknas kosta 23 miljoner kronor.

– Om Surbrunnsgatan ska bli vägledande bör dock trafikkontoret se över huruvida det finns mer kostnadseffektiva alternativ för färgsättning av cykelgator än den infärgade asfalten. Tydliga, men sparsmakade, utformningar kan möjliggöra fler satsningar i närtid, säger Markus Berensson.

Sedan Stockholms stad antog den första cykelplanen år 2012 har cykeltrafiken ökat med i genomsnitt 3,5 procent per år, vilket visar hur verkningsfullt det är att anpassa stadsmiljön för alla trafikslag. Ökad cykling leder till bättre framkomlighet för alla samtidigt som det minskar Stockholms klimatutsläpp, förbättrar luftkvaliteten, minskar störande buller och har en positiv inverkan på hälsa och välbefinnande.