Vinnare av 2019 års cykelprestation i Stockholmsregionen är Sollentuna kommun. Från vänster: Agnes Landefjord, Regional cykelsamordnare, Gustav Hemming (C) Tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd, Gunilla Sandin, Sollentuna kommun och Ulf Eriksson

Cykelbokslut 2019 för Stockholmsregionen presenterat

Idag presenteras det årliga cykelbokslutet som Region Stockholm sammanställer över hur bland annat utbyggnaden av det regionala cykelvägnätet går framåt och hur många som cyklar i regionen. Målet är att 20% av befolkningen ska cykla till jobbet år 2030, samtidigt som det regionala cykelvägnätet ska vara fullt utbyggt med 800 km cykelbanor av en hög standard och med bra underhåll. Rapporten presenterades under ett webbinarium.

-Utbyggnaden av cykelvägnätet går framåt men alldeles för långsamt. Om vi ska klara av att nå vår högt uppsatta målsättning om att gå från 7% till 20% cykelandel till 2030 så behöver regeringen också visa att man tar cykelfrågorna på allvar. Mer statliga medel behöver öronmärkas till infrastrukturprojekt som främjar cykling samtidigt som man måste börja behandla cykeln som ett färdmedel likställt bilar och kollektivtrafik i trafikplaneringen, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

-Ett färdigställt cykelnät skulle leda till lika stor ökning av regionens trafikkapacitet som hela tunnelbanesystemet, och även om det kostar pengar så skulle det kosta en bråkdel av bara de nya tunnelbanelinjerna eller Förbifart Stockholm. Två infrastrukturobjekt staten satsat mångmiljardbelopp på. Det skulle öka framkomligheten i våra vägnät och minska trängseln i kollektivtrafiken. Det är dessutom en av de viktigaste klimatsatsningarna och skulle förbättra folkhälsan. Det finns stor outnyttjad potential för cykeln i regionen, och nu är det upp till bevis för både kommunerna, staten och regionen, fortsätter Gustav Hemming.

Under webbinariumet delades även priset till årets cykelprestation ut till den kommun som utmärkt sig mest på cykelområdet under föregående år.

-Det är viktigt att också lyfta fram goda exempel likt Sollentuna kommun som förra året byggde 4,3 km regionala cykelstråk. Samtidigt har kommunen ett brett och ambitiöst arbete vad gäller andra åtgärder för ökad cykling. Det gäller bland annat en utbyggnad av cykelparkeringar, snöröjning med hjälp av sopsaltning, och cykelkurser. Jag hoppas detta väcker en kämparglöd hos alla kommuner i regionen att tillsammans växla upp arbetet ytterligare, avslutar Gustav Hemming.

Här kan du läsa hela cykelbokslutet för 2019:

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.