Gustav Hemming nyvald vice ordförande för Svenska cykelstäder.

Gustav Hemming vald till vice-ordförande för Svenska Cykelstäder

Idag valdes Stockholms regionråd Gustav Hemming till vice ordförande för Svenska 0Cykelstäder som arbetar för en ökad, bättre och säkrare cykling i Sverige.

-Cykelfrågor är klimatfrågor! Det är hedrande att få möjlighet att få arbeta nationellt för ett ökat cyklande, som är en av mina hjärtefrågor, tillsammans med andra kommuner och regioner i Sverige, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd i Stockholm.

Region Stockholm har länge arbetat tillsammans med länets kommuner i utbyggnaden av ett regionalt cykelvägnät i Stockholmsregionen, inte minst på grund av de stora klimatnyttorna. Cyklister har 84% lägre klimatutsläpp under sina dagliga resor jämfört med andra. Gustav Hemming fortsätter:

- Ökat cyklande och ett cykelvägnät med fullgod standard är avgörande för att Stockholmsregionen och Sverige ska nå sina klimatmål, samtidigt som det bidrar till bättre hälsa och minskar trängseln på våra vägar för de som måste ta bilen. Det blir en win-win situation!

-Just nu pågår en regional cykelförhandling i Stockholm där regionen, berörda kommuner och Trafikverket tillsammans arbetar för att snabbare kunna färdigställa Stockholmsregionens cykelvägnät. Detta är en modell som vi sett fungerat väl i Köpenhamn och som vi sedan kan dela med oss av till resten av landet om den faller väl ut. Det är precis den rollen som Svenska Cykelstäder har, en plattform för att utbyta goda idéer.

-Men i Region Stockholm ser vi också svagheten i den nationella cykelpolitiken. Det krävs en mycket starkare nationell cykelstrategi med större investeringar och en tydlig ambition att cykelnäten ska hänga ihop, precis som för andra trafikantgrupper. Genom Svenska Cykelstäder vill jag bidra till att stärka kommunernas och regionernas samlade röst gentemot regering och myndigheter för en trafikpolitik som tar cykeln på allvar, avslutar Gustav Hemming (C).

Fakta

Svenska Cykelstäder är en förening av kommuner och regioner som målmedvetet arbetar för ökad, bättre och säkrare cykling. Ordinarie medlemmar är 35 svenska kommuner och 6 regioner som vill göra vardagscyklingen mer attraktiv. Föreningen stöds av 7 associerade medlemmar. Vi arbetar strategiskt med kunskapsutbyte, samverkan och opinionsbildning. Därutöver bedriver vi ett nära samarbete med andra aktörer såsom Svensk Cykling, 2030-sekretariatet och Generation Pep.

Svenska cykelstäders vision är att hälften av alla resor som är kortare än 5 kilometer ska ske med cykel.

Region Stockholm har som mål att tillsammans med kommunerna och trafikverket färdigställa ett regionalt cykelnät som binder samman Stockholmsregionen till 2030.

Stockholmsregionen har även ett mål om 20% av allt resande i regionen ska ske med cykel år 2030, idag är samma siffra på 10 procent.