Gustav Hemming (C), tillväxt- och samhällsplaneringsråd ansvarar för cykelfrågorna i Region Stockholm.

Kraftsamling för att öka cyklandet i Stockholmsregionen

Tillväxt- och regionplanenämnden publicerar nu den nya uppdaterade regionala cykelplanen. Planens syfte är att lägga i en extra växel för att nå målet om att öka cyklandet och bygga ut det regionala cykelvägnätet till 2030.

Målet är att det regionala cykelvägnätet ska vara klart 2030 och att det då ska vara omkring 800 km långt. Just nu har omkring 160 km byggts ut till god standard, det vill säga endast 20 % av cykelnätet.

-I den här takten kommer cykelnätet inte vara färdigt förrän 2040. Därför behöver vi bygga ut cykelnätet snabbare och mer effektivt. I den nya cykelplanen vill vi stärka utbyggnaden genom att öka kommunernas, Trafikverkets och cykelorganisationernas makt över den gemensamma planen, cykelkansliets arbete och de insatser som krävs. Tillsammans kan vi också få en starkare röst för mer statliga resurser till utbyggnaden, eftersom de medel som idag finns tillgängliga för cykeln är långt ifrån tillräckliga, säger Gustav Hemming (C), tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd.

-Att hävda att utbyggnaden av cykelstråk är dyrt är rent felaktigt i det långa perspektivet eftersom ett ökat cyklande ger enorma vinster i minskade utsläpp, minskad trängsel i trafiken och för folkhälsan. Om vi lyckas få upp cyklandet till 20% skulle 149 stockholmares liv per år kunna räddas och vi kan räkna med samhällsekonomiska vinster i miljardbelopp när antalet sjuka i hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2 och vissa typer av cancer minskar, avslutar Gustav Hemming.

För att kraftsamla kring cykelfrågorna ska en gemensam styrgrupp skapas, där alla berörda offentliga aktörer och cyklistorganisationer bjuds in att delta. Styrgruppen ska fungera som ett stöd för det regionala cykelkansliet och som en arena för dialog och samordning.

Regionfullmäktige gav 2019 Tillväxt- och regionplanenämnden i uppdrag att uppdatera den regionala cykelplanen för Stockholms län för att påskynda genomförandet av planen. Planen har reviderats i samråd med länets kommuner, Trafikverket, trafikförvaltningen och regionledningskontoret.

Strategiska insatsområden

För att nå det uppsatta målet om att öka cyklandet till 20 % av andelen trafikanter har fem strategiska insatsområden identifierats:

1. Cykelinfrastruktur: planen pekar ut prioriterade cykelstråk som binder ihop viktiga målpunkter i länet.
    2. Trafikinformation: för att göra cykelresan smidigare, smartare och säkrare, exempelvis principer för avståndsangivelser och utformningen av skyltar
    3. Kommunikation: för att nå nya potentiella cyklister
    4. Kombinationsresor: cykel ska kunna kombineras med kollektivtrafik - en viktig del i att främja cykling vid längre resor och kan vara ett sätt att nå nya målgrupper
    5. Folkhälsa: Att koppla samman folkhälsa och cykling ger synergier som bidrar till både ett ökat välmående och positiva effekter för cyklingen i länet.