Skärgårdsregionråd Gustav Hemming. Foto: Centerpartiet

Nu har Nordsydlinjen premiär från Norrtälje

Imorse gick premiärturen för den efterlängtade Nordsydlinjen för första gången från Norrtälje till Nynäshamn. Regionråd Gustav Hemming tillsammans med vår trafikpolitiska talesperson Michaela åkte med den första turen under morgonen.

- Vi drev igenom Nordsydlinjen för att göra det enklare att båtluffa, cykla och äta sig genom öarna. Men också för att våra ö-samhällen ska hänga ihop bättre och kunna stärka varandra. Nu är det äntligen möjligt att skärgårdsluffa igen helt fritt efter två år med restriktioner, säger Gustav Hemming, skärgårdsregionråd.

Linjen är skärgårdens enda tvärlinje mellan den norra delen av skärgården till den södra med få byten - vilket gör det enklare att resa med få byten mellan flera öar. Det är en sommarlinje som startade 2015 på initiativ av Gustav Hemming och har blivit viktig för att knyta ihop regionens minsta och tidsmässigt mest avlägsna samhällen för att göra det enklare att bo och besöka hela regionen.

- Att vi har en linje som kan ta dig från Norrtälje till Nynäshamn - även om man inte har egen båt - är en vinst för alla som vill besöka skärgården. Missa inte att åka med Nordsydlinjen i sommar! Säger Michaela Haga, ordförande i sjötrafikberedningen.

Du kan åka med Nordsydlinjen fram till den 21 augusti.