Båt i skärgården (ej relaterat till den nya pendelbåtslinjen)

Pressinbjudan (Coronaanpassad) – Premiär för ny pendelbåtslinje till Vaxholm

Den 17 augusti startar vår nya pendelbåtslinje Linje 83 mellan Rindö-Vaxholm-Stockholm. Linjen blir en del av SL-trafiken och resenärer kan därför resa med sitt SL-kort. Linjen kommer skapa snabbare och tätare sjötrafik från Vaxholm in till Stockholms centralare delar och liksom på våra övriga pendelbåtar kommer det finnas möjlighet att ta med cykel ombord. Det skapar möjlighet till blandpendling och att snabbt ta sig vidare till sin slutdestination från Strömkajen. Det kommer dessutom finnas en snabblinje, L83X, som trafikerar färre bryggor mellan Vaxholm och Stockholm och därför får en snabbare restid. Under denna premiärdag vill vi därför bjuda in media att delta under coronaanpassade former.

Vaxholms kaj (intill Waxholms hotell)

Tid

Kl 07:50-09:30 måndag 17 augusti 2020. Under denna tid kommer det att ske två avgångar, en kl 08 med snabblinjen L83X och en kl 09 med vanliga L83.

Deltagare

• Gustav Hemming, Skärgårdsregionråd med ansvar för sjötrafik i Region Stockholm
  • Malin Forsbrand, Kommunstyrelsens ordförande i Vaxholm
  • Peter Fyrby, VD för Blidösundsbolaget

Vad menas med coronaanpassade former?
Med tanke på rådande läge kommer det tyvärr inte att vara en sedvanlig invigning. Intervjuer kan utföras utomhus på kajen där representanter från Region Stockholm, Vaxholms kommun samt trafikoperatören kommer finnas på plats. Det kommer även finnas chans för fototillfälle. Alla deltagare behöver meddela i förväg om man vill närvara, och finns det önskningar om att även åka med båten så behöver detta meddelas direkt. Detta är dock ingenting vi kan garantera då antalet passagerare på båten av smittskyddsskäl är begränsat. Kan man inte närvara på plats är det möjligt att få till en telefonintervju.

Fakta om linje 83.
Trafiken utförs i huvudsak av fartyg i V-båtsserien, dvs Vaxå, Viberö, Vånö, Väddö och Värmdö. De har en kapacitet på 180 sittande och 340 totalt.

I tidtabellen för Linje 83 finns två linjer. En snabblinje, L83X, som trafikerar färre bryggor mellan Vaxholm och Stockholm och därför får en snabbare restid, samt L83 som trafikerar de bryggor Vaxholmspendeln tidigare stannat vid. Resan med L83X tar 55 min. L83 tar 1 h 15 min

Pendelbåten kommer ingå i SL-trafiken och ska gå på försök under två års tid med möjlighet till förlängning.

Historik
Starten av linje 83 är en del i en större utbyggnad av pendelbåtstrafiken som pågår i Stockholmsregionen. Den kollektiva sjötrafiken är på frammarsch i Stockholmsregionen och har stadigt ökat i popularitet sen den första linjen startade 2011.

2011 startade Linje 80 mellan Lidingö-Nacka-Stockholm, även kallad sjövägen. Sen starten har antalet passagerare ökat stadigt och fler har upptäckt fördelarna med att ta båten till arbete, skola eller fritidsaktiviteter. Under 2019 reste nästan 1,4 miljoner resenärer med linje 80. En ökning med 22.5 % från föregående år. Linjens popularitet har gjort att linjen fick utökad turtäthet och förlängdes upp till Storholmen och Tranholmen i början av 2020.

2016 startade en pendelbåtslinje till Ekerö på försök. Efter försöksperioden blev linjen permanentad och är idag ett populärt färdsätt för kollektivtrafiksresenärer att ta sig in till stan.

Redan 2022 kommer nästa försökslinje starta mellan Värmdö och Stockholm.

Kontakt och anmälan

Vänligen meddela ert deltagande till daniel.kallqvist@sll.se. För frågor och funderingar använder ni samma mailadress.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Daniel Källqvist

Presskontakt 0707377644