Arbetsmarknadsborgarråd Karin Ernlund presenterar statistiken över ungdomsarbetslösheten i Stockholm. Se fullständig statistik längst ner. Foto: Stockholms stad.

Ungdomsarbetslösheten i Stockholm – stadsdel för stadsdel

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden, inte minst i Stockholm. Besöksnäringen, som i vanliga fall erbjuder unga ett första ingångsjobb, har i stort sett stått still sedan pandemin bröt ut i Sverige och Europa. När regeringen sedan meddelade att nöjesparker inte fick hålla öppet arbetsbefriades en stor del av nöjesaktörernas säsongspersonal, och däribland många ungdomar.

– Vissa grupper löper större risk att få långsiktiga problem att etablera sig på arbetsmarknaden även när arbetsmarknaden återhämtat sig. Unga med funktionsnedsättningar, unga med utländsk bakgrund, och unga som saknar fullständiga gymnasiebetyg är i särskild riskzon, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholm.

Nu står det klart att ungdomsarbetslösheten i Stockholms stad har ökat med 4,13 procentenheter mellan juli 2019 och 2020. Det är tydligt att ökningen skedde från och med mars 2020 när pandemin bröt ut i Sverige och arbetslösheten har fortsatt att öka även under sommaren. Skillnaderna är stora mellan de olika stadsdelarna. I Rinkeby-Kista och Skarpnäck har ungdomsarbetslösheten ökat med 5,39 respektive 5,55 procentenheter, samtidigt som den i Bromma och Östermalm har ökat med 2,8 respektive 2,2 procentenheter. Totalt uppgår ungdomsarbetslösheten till 7,82 procentenheter i kommunen.

I Stockholms stad kraftsamlar man nu ytterligare för att stötta ungdomar som redan befann sig utanför arbetsmarknaden innan pandemin, men också de som blivit arbetslösa under coronapandemin. Förutom att tillsätta mer resurser på stadens Jobbtorg, där ungdomar kan få hjälp med studie- och yrkesvägledning samt jobbsök, så trappas de kommunikativa och uppsökande insatserna upp för att ungdomar ska bli medvetna om vilken hjälp som finns att få. Även antalet utbildningsplatser på komvux utökas, likaså samarbetet med privata aktörer.

– Både utbudet och antalet utbildningsplatser inom vuxenutbildningen kommer vara viktigt i höst. Söktrycket har varit rekordhögt och därför utökar vi antalet utbildningsplatser med 25 procent, säger Karin Ernlund.

– Framåt kommer Integrationspakten med sina 230 medlemsföretag rikta ännu mer fokus på ungdomarnas arbetssituation. Vi behöver hitta nya enkla jobb inom de branscher som stärkts under krisen, både genom att ta fram snabbutbildningar men också andra insatser, fortsätter Ernlund.

Karin Ernlund är dock tydlig med att de stora förändringarna inte kan åstadkommas av kommunerna. Det är regeringen som måste presentera en rad förbättringsåtgärder för att arbetsmarknaden och företagen ska kunna ställa om.

Regeringen har ett ansvar att skapa goda incitament för företag att starta om och våga anställa. Jag förväntar mig både skattelättnader, uppluckrade regelverk och ett förlängt omställningsstöd. Företagen är samhällets motor och behovet av smörjmedel är större än någonsin, säger arbetsmarknadsborgarråd Karin Ernlund.

Stadsdel Ungdomsarbetslöshet juli 2019, % Ungdomsarbetslöshet juli 2020, % Förändring, %
Rinkeby-Kista 5,70 11,09 5,39
Spånga-Tensta 5,08 9,73 4,66
Hässelby-Vällingby 4,04 9,27 5,23
Bromma 1,94 4,73 2,80
Kungsholmen 1,82 5,08 3,26
Norrmalm 1,58 4,18 2,60
Östermalm 0,92 3,14 2,22
Södermalm 2,76 6,75 3,99
Enskede-Årsta-Vantör 3,84 8,98 5,14
Skarpnäck 3,67 9,21 5,55
Farsta 5,55 9,22 3,67
Hägersten-Älvsjö 3,68 7,31 3,63
Skärholmen 5,42 10,53 5,11

Denna statistik beskriver antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen i relation till befolkningen i respektive stadsdel och åldersgrupp. Därför kan siffrorna skilja sig från de arbetslöshetssiffror som publiceras av Arbetsförmedlingen. Historik och statistik över exempelvis antalet inskrivna arbetslösa finns att tillgå. Källa för siffrorna är Sweco, Arbetsförmedlingen.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.