Gustav Hemming (C) tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd med ansvar för infrastrukturfrågorna.

Viktiga spår- och cykelutbyggnader saknas bland regeringens infrastruktursatsningar för Stockholmsregionen

Större spårkapacitet inom länet, cykelstråken Mörby C- Frescati och Nortull-Kista och ombyggnationer av Märsta, Årstaberg och Upplands Väsby station är några av de objekt som Region Stockholm saknar i regeringens Nationella plan för infrastruktursatsningar.

-Regeringen måste prioritera vardagsresorna med kollektivtrafik och cykel högre. Jag är mest bekymrad över att 4-spåret till Uppsala försenas och att upprustningen av Märsta, Upplands-Väsby och Årstabergs stationsmiljöer, och de helt nödvändiga cykelkopplingarna Täby-Frescati och Kista-Norrtull skjuts på en oviss framtid. De är avgörande för att vi ska klara mål om ökat resande med kollektivtrafik och fördubblat cyklande till 2030, säger Gustav Hemming (C) tillväxt- och samhällsplaneringsregionråd med ansvar för infrastrukturfrågorna.

Även viktiga spårsatsningar inom och utom länet saknas.

-Jag ska ge regeringen ett gott råd: Finansiera de mångmiljardbelopp som de nya höghastighetstågen kostar med nya pengar eller särskilda lån, för det finns många andra behov i Stockholm och övriga delar av Sverige som inte kan vänta. Satsa också på att börja de ombyggnationer av Mälarbanan och Värmlandsbanan som krävs för att Oslo-Stockholm 2.55 ska bli möjligt, så kan vi glädjas tillsammans över ett välkommet järnvägslyft i hela Sverige, istället för att få ett inbördeskrig mellan arga regionpolitiker, fortsätter Gustav Hemming (C).

Regionen lyfter särskilt fram vikten av att täppa igen de viktigaste luckorna i det regionala cykelvägnätet som prioriterat.

-För att vi ska kunna nå våra mål om 20% cykelandel, ett färdigställt regionalt cykelvägnät till 2030 och våra klimatmål hade vi behövt att regeringen satsat på cykelutbyggnaden. Det är en otroligt sorglig signal till cyklisterna som bidrar till minskad trängsel i kollektivtrafiken och på bilvägarna samt minskade klimatutsläpp, avslutar Gustav Hemming (C).

Exempel på satsningar som Region Stockholm saknar i nationell plan:

• 4-spår mellan Stockholm och Uppsala
  • Förstärkt spårkapacitet Järna- Stockholms C – Arlanda i samband med byggandet av höghastighetsbanan
  • Upprustningen av Märsta, Upplands-Väsby och Årstabergs stationsmiljöer
  • Cykelstråken Täby-Frescati och Kista-Norrtull