Tone Linghult - vinnare av Cervera Hantverksstipendium 2022

Tone Linghult - vinnare av Cervera Hantverksstipendium 2022

I samband med Stockholm Craft Week tillkännager Cervera vinnaren av sitt årliga hantverksstipendium med syfte att lyfta lokala hantverkare. Årets tema är glas och årets hantverksstipendiat är glaskonstnären Tone Linghult, som erhåller ett stipendium på 25 000 kr. I samband med utmärkelsen säljs ett kurerat urval av Tone Linghults unika konstglasobjekt på Cervera.se.

Glaskonstnären Tone Linghult är vinnaren av Cervera Hantverksstipendium 2022, och erhåller ett stipendium på 25 000 kr. I samband med vinsten lanserar Tone Linghult ett urval av glaskonstobjekt exklusivt kurerade för Cerveras kunder, som säljs på Cervera.se från och med nu.

Årets jury består av Lena Bergström, formgivare, Markus Emilsson, glaskonstnär, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR och Erika Dalle, COO Cervera. Juryns motivering lyder:

”Det finns en nyfikenhet för materialet i kombination med ett sökande i det estetiska uttrycket, som gör Tone Linghults vaser intressanta. Varje vas har sitt unika uttryck och visar en hantverksmässig kvalitet och designhöjd i symbios. Den till synes enkla formen får ytterligare en dimension av det effektfulla grafiska mönstret i vasens botten.”

- Det känns väldigt fint att få ta emot Cervera Hantverksstipendium. Jag blev himla glad och smickrad när jag fick beskedet! Detta innebär framför allt att jag nu kan lägga mer tid på att experimentera och utveckla både det konceptuella och tekniska i mina skulpturer och designföremål. Det är även fint att jag via Cervera får nå ut till en ny publik, säger Tone Linghult.

- Vi ser mycket fram emot att få presentera vår nästa juryutvalda hantverksstipendiat för Cerveras kunder och samtidigt försätta vårt arbete med att erbjuda unika produkter i vårt sortiment. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda Tones konstnärliga höjd till Cerveras kunder. Konstglas är dessutom verkligen i ropet just nu, vilket gör årets hantverksstipendium extra spännande, säger Cerveras COO Erika Dalle.

Förutom Tone Linghults konstglasobjekt finns samtliga finalisters objekt till försäljning på cervera.se.

Tone Linghult
    Tone Linghult är glaskonstnär och jobbar med stålnät som form för att skulptera glas till kroppsliga former. Under processen lämnar den ihopsydda nätformen spår av sömmar och stygn i glaskroppen, likt en skadad person som lappats och lagats, enligt henne själv. Designen inspireras av den mänskliga kroppen och sinnet.

Den vinnande keramikerns verk finns till försäljning på www.cervera.se nu.

För mer information, vänligen kontakta:
    Leo Sjöwall, Trendgruppen PR
    leo.sjowall@trendgruppen.se
    eller +46 (0) 73 640 10 24

Möjlighet finns till intervju med Erika Dalle, COO, Cervera
    erika.dalle@cervera.se eller +46 (0) 76 125 90 1

Om Cervera Hantverksstipendium
    Sveriges ledande aktör inom kök och heminredning introducerade 2021 ett årligt hantverksstipendium. Med detta initiativ lyfter Cervera skickliga, lokala hantverkare för en bredare målgrupp, genom exponering och försäljning på Cervera.se. Intresset för årets nominerade objekt har varit mycket stort. Av de nominerade utser en jury en glaskonstnär som erhåller hantverksstipendiet på 25 000 kronor. Förra årets stipendiat var keramikern Mats Svensson. I årets jury ingår Lena Bergström, formgivare, Markus Emilsson, glaskonstnär, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR och Erika Dalle, COO Cervera. Vinnaren av hantverksstipendiet presenteras i samband med Stockholm Craft Week.

Cervera Vintage lanserades över hela Sverige i september 2020 med syfte att underlätta för konsument att vara en del i ett hållbart kretslopp, med produkter som får en längre livscykel. Tjänsten erbjuder konsument att köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt på Cervera.se.

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och i ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är sedan juni 2021 norska Home Brands Holding AS, som har för avsikt att bli Nordens ledande koncern inom kvalitetsvaror för hemmet med fokus på kök och matplats.