Mats Svensson – vinnare av Cervera Hantverksstipendium 2021

Mats Svensson – vinnare av Cervera Hantverksstipendium 2021

Den 1 oktober, i samband med Stockholm Craft Week, tillkännager Cervera vinnaren av sitt nyinstiftade hantverksstipendium med syfte att lyfta lokala hantverkare. Årets tema är keramik och årets hantverksstipendiat är keramikern Mats Svensson, verksam i Leksand. Mats Svensson erhåller ett stipendium på 25 000 kr. I samband med utmärkelsen säljs ett kurerat urval av Mats Svenssons unika keramikobjekt på Cervera.se.

”Vi ser mycket fram emot att få presentera vår juryutvalda hantverksstipendiat för Cerveras kunder. Mats Svensson har vigt hela sitt liv åt keramiken, både som formgivare och lärare. Därför är det extra roligt att kunna ge just honom en ny arena att nå ut brett med sitt unika uttryck”, säger Erika Dalle, Marknadschef, Cervera.

”Många i min ålder har tröttnat för att de har slitit med hantverket i alla år. Mitt liv har präglats väldigt mycket av att undervisa i keramik, vilket har gett mig chansen att lära mig så mycket mer av alla elever som jag haft genom åren. Att vinna det här stipendiet gör mig därför både hedrad och tacksam.”, säger Cerveras hantverksstipendiat Mats Svensson.

Årets jury består av Matti Klenell, formgivare, Calle Forsberg, keramiker, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR, samt Emma Ohlson, verksamhetschef för Cervera Vintage.

Juryns motivering:
”Det finns ett djup, en rutin och ett stort självförtroende i Mats Svenssons arbete. Han har en självklar förankring i materialet och hög hantverksmässig kvalitet i sina verk, som är både exklusiva och vardagsnära. Mats Svenssons keramik balanserar mellan det kontrollerade och det oförutsedda och är tidstypiska och tidlösa på samma gång”.

Mats Svensson
Mats Svenssons skapande präglas av nyfikenhet och ett öppet sinne inför det oväntade. Inspirationen kommer från asymmetrin inom japansk och koreansk keramik men även de mer balanserade linjerna från kinesiskt keramikuttryck. Mats arbetar mestadels med bruksgods där han använder sig av drejskiva och tryckformar för att hitta den rätta formen. Hans keramik har en slitstark och giftfri glasyr som huvudsakligen består av lera, aska och fältspat.

Den vinnande keramikerns verk finns till försäljning på www.cervera.se från och med fredag den 1 oktober

För mer information, vänligen kontakta:
Julia Constanda, Trendgruppen PR,
julia.constanda@trendgruppen.se eller +46 (0) 72 398 75 2

Möjlighet finns till intervju med Erika Dalle, Marknadschef, Cervera
erika.dalle@cervera.se eller +46 (0) 76 125 90 1

Högupplösta bilder finns HÄR
Finns även på Trendgruppen PR:s bildbank:
www.trendgruppen.se/imagebank

Om Cervera Hantverksstipendium
Sveriges ledande aktör inom kök och heminredning introducerar 2021 ett årligt hantverksstipendium. Med detta initiativ lyfter Cervera skickliga, lokala hantverkare för en bredare målgrupp, genom exponering och försäljning på Cervera.se. Intresset för årets nominerade objekt har varit mycket stort där flertalet sålt slut. Av de nominerade utser en jury en keramiker som erhåller hantverksstipendiet på 25.000 kronor. I årets jury ingår Matti Klenell, formgivare, Calle Forsberg, keramiker, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR, samt Emma Ohlson, verksamhetschef för Cervera Vintage. Vinnaren av hantverksstipendiet presenteras i samband med Stockholm Craft Week, fredagen den 1 oktober

Cervera Vintage lanserades över hela Sverige i september 2020 med syfte att underlätta för konsument att vara en del i ett hållbart kretslopp, med produkter som får en längre livscykel. Tjänsten erbjuder konsument att köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt på Cervera.se.

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och i ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är sedan juni 2021 norska Kibord, som har för avsikt att bli Nordens ledande koncern inom kvalitetsvaror för hemmet med fokus på kök och matplats.

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är norska koncernen Kibord.