Här är finalisterna till Cervera Hantverksstipendium 2022!

Här är finalisterna till Cervera Hantverksstipendium 2022!

I våras utlyste Cervera årets upplaga av sitt hantverksstipendium, som instiftades i fjol. Nu är de fem finalisterna till Cervera Hantverksstipendium 2022 utsedda, där årets tema är glas. Samtliga finalister kommer att sälja ett urval av sina unika konstglasobjekt på Cervera.se från och med den 25 augusti. Vinnaren utses av en jury den 6 oktober under Stockholm Craft Week och erhåller ett stipendium på 25.000 kr.

- Det är både roligt och viktigt att vi på Cervera fortsätter stötta lokala konsthantverkare, och hjälper dem att nå ut brett i hela Sverige. Temat för i år är glas – ett hantverk som är svårt att bemästra och som allt förre i Sverige ägnar sig år. Därför är det extra roligt att vi den här gången sökt efter just glaskonstnärer. Cervera har dessutom en lång tradition av att sälja glas och konstglas. Vi ser också just nu att konstglas fått sig ett uppsving på trendkartan, att vi då kan erbjuda våra kunder en samling av unika glasobjekt känns väldigt spännande, säger Erika Dalle, Marknadschef, Cervera.

Vinnaren av Cervera Hantverksstipendium 2022 utses av en namnkunnig jury och presenteras i samband med Stockholm Craft Week torsdagen den 6 oktober. Vinnaren erhåller hanverksstipendiet på 25.000 kronor. Juryn består av; Lena Bergström, formgivare, Markus Emilsson, glaskonstnär, Karin Sköldberg, grundare av Trendgruppen PR och Erika Dalle, marknadschef Cervera.

Finalisternas konstglasobjekt finns till försäljning på www.cervera.se från 25 augusti.
Ladda ner högupplösta bilder på konstglasobjekten HÄR.

De fem finalisterna till Cervera Hantverksstipendium är:

Frida Lundén Mörck

Frida Lundén Mörcks hantverk tar sin utgångspunkt i glasets kvaliteter som material. Hon intresserar sig för det formbara och plasticitet. Glasets sätt att steglöst gå från flytande massa till fast, hård form är anledningen till att hon tycker om att arbeta med glas. Genom glaset utforskar hon hur plasticitet som begrepp kan användas för att beskriva det formbaras motståndsverkan, enligt henne själv.

Gunilla Kihlgren

Gunilla Kihlgren skapar unikat och bruksföremål. Enligt henne själv har hon alltid tyckt om rörelsen och tyngden i glasmassan och vill gärna jobba med den och förstärka den. Stipendiet ansöker hon med sina äpplen samt champagneglas, som hon har blåst sedan 1990. Glaset har ändrats i proportion och storlek under åren.

Lisa Hartwig Ericson

Lisa Hartwig Ericsons hantverk genomsyras av experimentlusta och nyfikenhet på nya hantverkstekniker. Hon blandar olika material, former och färger med nya och gamla tekniker och i det mötet uppstår ofta något intressant, exempelvis 3D-printing i kombination med traditionell glasblåsning. Enligt henne själv inspireras hon av kvinnliga formgivare och konstnärer från 60- och 70-talen som bröt ny mark i både form och budskap.

Lisa Reiser

Lisa Reiser skapar konst- och bruksföremål i glas. Hon tillverkar blåsformarna för det mesta själv, ofta i stål som hon svetsar och ibland även i trä som hon sågar och slipar. Enligt hennes själv så inspireras hon av lusten och glädjen av att göra samt av olika material, ytor och tekniker.

Tone Linghult

Tone Linghult är glaskonstnär och jobbar med stålnät som form för att skulptera glas till kroppsliga former. Under processen lämnar den ihopsydda nätformen spår av sömmar och stygn i glaskroppen, likt en skadad person som lappats och lagats, enligt henne själv. Designen inspireras av den mänskliga kroppen och sinnet.

För mer information eller bokning av intervju med finalister, vänligen kontakta:
Annika Gehöör | PR Consultant
annika.gehoor@trendgruppen.se eller +46 (0) 72 398 75 25

Möjlighet finns till intervju med Erika Dalle, Marknadschef, Cervera
erika.dalle@cervera.se eller +46 (0) 76 125 90 14

Om Cervera Hantverksstipendium
Sveriges ledande aktör inom kök och heminredning introducerade 2021 ett årligt hantverksstipendium. Med detta initiativ lyfter Cervera skickliga, lokala hantverkare för en bredare målgrupp, genom exponering och försäljning på Cervera.se. Intresset för 2021 års nominerade objekt i keramik var mycket stort och flertalet objekt har sålt slut. 2022 års fem finalisters verk finns till försäljning på cervera.se från och med den 25 augusti 2022 och vinnaren presenteras i samband med Stockholm Craft Week, den 6 oktober.

Cervera Vintage lanserades över hela Sverige i september 2020 med syfte att underlätta för konsument att vara en del i ett hållbart kretslopp, med produkter som får en längre livscykel. Tjänsten erbjuder konsument att köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt på Cerveras e-handel.

Om Cervera
Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och i ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är sedan juni 2021 norska Home Brands Holding AS, som har för avsikt att bli Nordens ledande koncern inom kvalitetsvaror för hemmet med fokus på kök och matplats.

Kategorier

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är norska koncernen Home Brands.

Relaterat innehåll