Cervera öppnar nya butiker i Göteborg och Solna

Cervera öppnar nya butiker i Göteborg och Solna

Cervera, Sveriges ledande aktör för kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet, öppnar nya butiker i Göteborg och Solna den 27 april.

Cervera öppnar nya butiker i Femman i Göteborg och Solna Centrum i Stockholm den 27 april. Butikerna, som är 370 respektive 260 kvadratmeter, blir näst på tur i raden att presentera Cerveras nya butikskoncept som lanserades i fjol.

- Vi är väldigt glada att kunna öppna två nya butiker med vårt nyligen uppdaterade butikskoncept. Den fysiska butiken har en tydlig roll för vårt varumärke och vi är mycket förhoppningsfulla kring hur dessa nytillskott ska tas emot av såväl befintliga som nya kunder. Osäkerheten på marknaden känner vi i princip varje vecka, men det hindrar oss inte att våga etablera. Långsiktighet är en röd tråd i vår strategi, säger Hans Redig Bolin, vd Cervera.

Butikslägena är noga utvalda för att strategiskt stärka Cerveras fysiska närvaro, men även för att sända en signal om att butiker, konjunkturläget till trots, är en fortsatt långsiktigt viktig kanal för kedjan.

- Vi har nog varit ännu mer omsorgsfulla i utvärderingen av var nya butiker kan etableras mot bakgrund av det konjunkturläget som råder just nu. Såväl Femman i Göteborg som Solna Centrum i Stockholm känns dock som starka handelsplatser där vårt varumärke saknats under en lägre period. Att fortsätta satsa på fysiska butiker är självklart för oss även om situationen med indexerade hyreskostnader och stora löneökningar för personalen gör kalkylen extra tuff i dag, fortsätter Hans Redig Bolin.

Utöver sortimentet som presenteras i de nya butikerna finns ett mycket bredare onlinesortiment som självklart även finns tillgängligt för butikskunderna. Därför blir interaktiva skärmar där kunderna, med eller utan assistans från Cerveras personal, kan beställa direkt från hela sortimentet en viktig del av butiksupplevelsen i de nya butikerna. Precis som vid ett onlineköp kan kunden välja efter egen preferens om varan ska hämtas i butik, bli hemlevererad eller hämtas upp på ett utlämningsställe. Att optimera respektive kanal utifrån sina förutsättningar och vara tillgänglig för våra kunder ligger helt i linje med Cerveras framtida strategi för att fortsätta att vara ledande inom sitt segment.

27 april nyinvigs även Cerveras butik i Uppsala City som fått det nya butikskonceptet.

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är norska koncernen Home Brands.