You Jin The Gate of Xuanzang, 2018, olja på duk, 180 x 260 cm

Mountains and Streams – Sju samtida kinesiska konstnärer till Stockholm

Ett sprudlande konstliv med museer som växer upp som svampar ur jorden, en dynamisk ekonomi och en regering som älskar konst. Det är verkligheten i Kina. Den 18 september öppnar utställningen Mountains & Streams med sju av de mest högaktuella kinesiska konstnärerna just nu. En av de två curatorer bakom utställningen är Melanie Lum, som varit med och byggt upp den mest prestigefulla samlingen i landet på senare år, multimiljardären Budi Teks YUZ Museum i Shanghai.

Mountains and Streams blir CFHILLs femte utställning på kort tid som belyser konstvärldens aktuella ”hot spots”. Bland tidigare utställningar som ringat in stämningarna kan nämnas New York, Tel Aviv och London och i våras visades LA Dreams, curerad av den amerikansk-kinesiska konstvetaren Melanie Lum, som nu gör Mountains and Dreams. Hon har inte bara bevakat utvecklingen i dessa regioner, utan även varit delaktig i byggandet av kunskap och utveckling av entusiastiska samlare.

Den kinesiska samtidskonstscenen har, menar hon, har präglats av expansion och vitalitet. Konsten, som alltid haft en central betydelse i Kina, har fungerat som ett kitt mellan det politiska, det religiösa och det levnadsfilosofiska. Även i dagens intensiva ekonomi, lever konsten i symbios med samhället. Som en följd av detta har förutsättningarna för skapande medvetet främjats. Här finns ett växande flöde av ständigt nya gallerier, museer och konsthallar samt parallellt med det, ett växande internationellt nätverk bestående av samlare i framkant.

–Vår önskan med utställningen är att den ska erbjuda Stockholms-publiken en samtida inblick i ett tusenårigt koncept som är djupt sammantvinnad i förståelsen av kinesisk historia och estetik, säger Melanie Lum, en av utställningens två curatorer.

Mountains and Streams har en djupare filosofisk innebörd som återfinns i konfucianismen och daoismen. Berget som symbol för det ständigt omväxlande och föränderliga intellektet och vattnet som det omslutande och immanenta, får en förnyad betydelse och aktualitet för den moderna och högteknokratiska samtiden.

–Jag känner mig otroligt stolt över att CFHILL kan utgöra en perfekt plats för sådana här nedslag runt om i världen som just nu utgör kraftcentra på den globala konstscenen. Vi har i motsats till exempelvis museer, möjlighet att göra sådana här blixtbelysningar och visa svenska samlare vad som pågår genom att faktiskt visa det här i Stockholm, säger Michael Elmenbeck.

Utställningen pågår 18 september - 13 oktober 2018.

Utställningen är curerad av Melanie Lum och Shi Zheng och kommer att innehålla måleri, skulptur och video.

Medverkande konstärer:
Gao Weigang, född 1976

Shi Zhiying, född 1979

Yang Yongliang, född1980

Zheng Chongbin, born 1961

You Jin, född 1979

Yin Zhaoyang, född 1970

Zheng Lu, född 1978

Regioner

CFHILL är ett art space med adress i ett 1600-talspalats i centrala Stockholm. På ca 800 kvm visas parallellt tre utställningar som byts ut ca var tredje vecka. Utöver utställningar erbjuder CFHILL rådgivning för konstsamlare, både för privatpersoner och för företag. CFHILL grundades 2016 av Michael Elmenbeck, Michael Storåkers och Anna-Karin Pusic.

Eric Moretti

Presskontakt Head of Marketing & Art Director +46 70 (0) 782 06 55

CFHILL

CFHILL är ett hybrid-galleri / Art Space med sin adress i centrala Stockholm.
På 800 kvm visas ett flertal utställningar med internationella och lokala konstnärer ofta i samarbete med inbjudna curators, som byts ut varje månad.
CFHILL grundades 2016 av Michael Storåkers, Anna-Karin Pusic och Michael Elmenbeck.
CFHILL huserar på Västra Trädgårdsgatan 9.

CFHILL
Västra Trädgårdsgatan 9