Tomas Lundgren, Reenact 1, 2018. Olja på duk (270 x 190 cm)

Nytt svenskt måleri inleder CFHILL:s konsthöst

Måleriet står i centrum på CFHILL när portarna öppnas den 31 augusti. Medan Tomas Lundgren med sin pensel utforskar det svartvita sekelskiftesfotografiets dolda betydelser, har Liselotte Watkins skapat en egenfunnen anarkistisk fauvistisk-kubistisk abstraktion. Hennes nygjorda målningar ställs mot ett urval sällan visade verk av expressionisten Sigrid Hjertén.

For Ever Someone Else. Tomas Lundgren, född 1985, har blivit allt mer uppmärksammad för sitt egensinniga och stillsamt utforskande måleri. Han har tidigare ställt ut på Färgfabriken, Göteborgs konsthall och Moderna Museet Malmö och fått ta emot Beckers konstnärsstipendium och Fredrik Roos Stipendium. I sin andra utställning på CFHILL fördjupar Tomas Lundgren sitt utforskande av arkivens och historiens spillror. Bland konstlösa fotografier funna i det kollektiva minnets utkanter hittar han sina ledtrådar. Med nästan overklig omsorg arbetar han sig med sin pensel igenom lager, lite som en arkeolog. Hans svartvita målningar oscillerar mellan tusen nyanser av gråhet. Utställningens mest monumentala verk, Reenact mäter 270 x 190 cm och återskapar det fotografi som användes av den tjeckiske konstnären Alphons Mucha, känd för sina art nouveauillustrationer från sekelskiftet. En längre pressrelease om utställningen här.

Liselotte Watkins/Sigrid Hjertén. Hon var under nittiotalet den tongivande modeillustratören både i Sverige och internationellt. Sedan dess har Watkins (f. 1971) konstnärskap uppenbarat sig som en veritabel bildmaskin av uttryck och säregna världar i abstraherande målningar geometriskt uppbyggda i lekfullt klingande färgackord. Den röda tråden är kvinnor och kvinnovärldar, ett bärande tema även hos expressionisten Sigrid Hjertén, en konstnär som betytt mycket för Watkins, vilket resulterade i ett TV-program tidigare i år. Utställningen innehåller ett antal verk av den äldre konstnären. De utvalda verken har inte visats offentligt på minst tio år och är från 1910- och 20-talen, dvs hennes mest Matisse-influerade tid, men också en period då Hjertén tematiserade kvinnoroller, såväl alter egon som kvinnor i hennes närhet. En längre pressrelease om utställningen här.

Utställningarna, som äger rum på varsitt plan, öppnar den 31 augusti.