Ulf Rollof, Piratteckning I, 2019

Superhörlurar och förgylld skog i Ulf Rollofs nya utställning

Hyperhörlurar och förgylld skog i Ulf Rollofs nya utställning

Drömmen om att skapa de mest ljudkänsliga hörlurarna någonsin går nu i uppfyllelse i Ulf Rollofs första stora utställning sedan retrospektiven på Moderna Museet Malmö förrförra året. Bland bläckmålningar, förgylld skog, piratskepp och uppförstorade fragment av bark, står kojan, alltings början.

Utställningen på Moderna Museet Malmö, blev på flera sätt en avslutning och ett sätt att knyta ihop säcken från de tidiga åren. På CFHILL rullar ett helt nytt kapitel upp som kretsar kring en sorts uppvaknande, framför allt orsakat av erfarenheten att tvingas uppleva världen på nytt genom hunden SOLi, som finns i hans liv sedan ett år. Det handlar om en förhöjd sinnesnärvaro ur multipla aspekter. Synen som fångar upp naturens eviga oregelbundenhet och uppfinningsrikedom, ljudet som frammanar en osynlig med påtaglig tredimensionalitet och skogen som hem och plats för skaparprocess och mentalt rum för att möta någon annans behov.

Centralt i utställningen är en förzinkad träkoja, gjord på delar han funnit i skogen. Därutöver presenteras flera nya serier av hans upplysta målningar. Hörlurarna, de patenterade Model T (med upplaga på nio), uppkom efter en vision om att mobilisera all kunskap i ämnet som finns i Sverige:

–Eftersom jag i alla år har jobbat med olika maskiner och hantverk tillsammans med hantverkare så har det blivit som en familj. Så föddes behovet att få samla all den kunskap som finns för just det här vanliga bruksföremålet som alla kan känna igen sig i. Att man har en gränslös kärlek till att göra ett hantverksföremål, både det elektroniska och det hantverksmässiga, exempelvis i poleringen av aluminiumet. Ljud är som ett landskap som händer i huvudet när du går in i ljudvärlden. Historiskt sett så ses vi ju för att lyssna på musik och dansa tillsammans. Att vara isolerad, att vara blå, bara lyssna på sitt eget landskap är ett mer samtida fenomen.

Utställningen på CFHILL blir galleriets mest ambitiösa hittills och hela rummet omvandlas färgmässigt. Den neonbelysta träkojan är över fyra meter hög och även fler verk är hämtade ur naturen, men överförda i förgyllt brons. Ett underliggande tema i utställningen som har namnet Källan är det som kan betecknas som konstnärens alfa och omega: Det blå bläcket, det traditionella akvarellpappret och guldockran.

Ulf Rollof fick sitt stora genombrott i slutet av åttiotalet och gjorde med sina avskalade men innovativa och existentiella installationer sig snabbt ett namn även internationellt. 1992 deltog han i Documenta i Kassel och har sedan dess hunnit med en lång rad separatutställningar inkluderande Venedigbiennalen och den kritikerrosade utställningen på Moderna Museet i Malmö.

–Det är en ynnest för oss på CFHILL att vara med när Ulf Rollof tar sitt nästa steg i sitt konstnärskap. Han är så fullkomligt orädd för att släppa taget och ge sig hän och för oss har det bara varit att lyssna. Nu har han gjort utställningsrummet till sitt och bjuder in publiken till de här ovanliga men samtidigt självklara och fascinerande perspektiven, säger Michael Elmenbeck.

Utställningen presenterar ett femtiotal verk och pågår till den 9 mars.